Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

Σχέδιο πρότασης αξιολόγησης εκπαιδευτικών



 Επειδή πολύς λόγος γίνεται τελευταία (πάλι και ξανά) για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για την ιστορία δημοσιεύω εδώ σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών το οποίο είχα υποβάλλει ως ειδικός γραμματέας σπουδών Αθμιας-Βθμιας εκπαίδευσης-καινοτομιών στον τότε υπουργό παιδείας Π.Ευθυμίου.


ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
1. Σκοπός και περιεχόμενο της αξιολόγησης εκπαιδευτικών
1. Η διαδικασία της αξιολόγησης που περιγράφεται στα επόμενα κεφάλαια του παρόντος, αφορά τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
2. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι η συστηματική διαδικασία συλλογής και σύνθεσης των αποτελεσμάτων της εκπαιδευτικής πράξης, η οποία επιτρέπει τον εντοπισμό πιθανών αδυναμιών και τον ανασχεδιασμό εκπαιδευτικών παρεμβάσεων ικανών να εισάγουν στοιχεία προστιθέμενης αξίας στο εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό τη βέλτιστη απόδοσή του, προς όφελος της πνευματικής και ηθικής μόρφωσης των μαθητών.
3. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γίνεται με αναφορά σε πεδία και ειδικότερα κριτήρια αξιολόγησης που προσδιορίζουν ένα ευρύ φάσμα από αρχές, δεξιότητες, στάσεις και χαρακτηριστικά διδασκαλίας και επαγγελματισμού. Οι προϋποθέσεις αυτές θεωρούνται απαραίτητες για την επιτέλεση εποικοδομητικού και αποτελεσματικού έργου από τον εκπαιδευτικό λειτουργό. Η αξιολόγηση έχει ως  βασικό σημείο αναφοράς το μαθητή και λαμβάνει υπόψη της την εκπαιδευτική κοινότητα, στην οποία εντάσσονται τόσο οι μαθητές και οι γονείς τους, όσο και οι εκπαιδευτικοί. Καθοριστικός παράγοντας στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού δεν είναι μόνο τα τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα του αλλά και η επιστημονική συγκρότηση και παιδαγωγική του κατάρτιση, όπως αυτές εκδηλώνονται στο καθημερινό διδακτικό του έργο.
4. Σκοπός της αξιολόγησης, που προβλέπεται στα επόμενα κεφάλαια του παρόντος, είναι η παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης, η κατάκτηση υψηλών επιδόσεων από τους μαθητές και η ολοκληρωμένη πνευματική, κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη, ώστε να γίνουν ελεύθεροι, υπεύθυνοι και δημοκρατικοί πολίτες. Η αποτίμηση της διάδρασης εκπαιδευτικών-μαθητών, συνδέει άμεσα την αξιολογική διαδικασία με την εκπαιδευτική πράξη και τους μαθητές, τους γονείς και την τοπική κοινωνία. Παράλληλα, επιτρέπει την έγκυρη και αξιόπιστη επαλήθευση και τεκμηρίωση της υπάρχουσας κατάστασης και την απεικόνιση των σύνθετων και πολυεπίπεδων διαδικασιών που συνδέονται με τη διδασκαλία και την ευρύτερη συμμετοχή του εκπαιδευτικού στη λειτουργία του σχολείου. Τα πεδία και τα ειδικότερα κριτήρια κάθε πεδίου, που τίθενται στο κεφάλαιο 4 και στο κεφάλαιο 5 του παρόντος, εμπεριέχουν τη σύνθεση διαφόρων παραμέτρων διδασκαλίας και δεν περιορίζονται μόνο στην απλή διαπίστωση του βαθμού παρουσίας ή απουσίας μεμονωμένων ή κατακερματισμένων συμπεριφορών και ενεργειών των εκπαιδευτικών. Η ολοκληρωμένη αποτίμηση του εκπαιδευτικού προκύπτει από μια σαφώς καθορισμένη σε βάθος και εύρος θεώρηση.

2. Διαδικασία αξιολόγησης
1.Η διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι υποχρεωτική και σε κάθε περίπτωση ολοκληρώνεται στο σύνολό της εντός πενταετίας από τον διορισμό τους. Μετά την πρώτη αυτή αξιολόγηση, οι εκπαιδευτικοί επαναξιολογούνται υποχρεωτικά ακόμα μία φορά πριν τη συμπλήρωση δεκαετούς υπηρεσίας τους και στη συνέχεια αξιολογούνται υποχρεωτικά τουλάχιστον δύο (2) φορές στο διάστημα από το 10ο μέχρι το 25ο χρόνο υπηρεσίας τους, και μετά το 25ο χρόνο υπηρεσίας προαιρετικά, όποτε υποβάλλουν αίτηση στον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.
 Η διαδικασία αξιολόγησης που περιγράφεται στο παρόν εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις  κατά τις οποίες αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί και ισχύει αναλογικά για τους εκπαιδευτικούς μονοθέσιων, διθέσιων, τριθέσιων και τετραθέσιων Δημοτικών Σχολείων και τους εκπαιδευτικούς των μονοθέσιων και διθέσιων Νηπιαγωγείων.
2.Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που επιθυμούν να αξιολογηθούν, μπορούν οποτεδήποτε, με αίτησή τους στον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, να ζητήσουν την αξιολόγησή τους.    
3. Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αξιολογούνται οποτεδήποτε, εφόσον το ζητούν θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα.
4.Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αξιολογούνται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, στην οποία υπηρετούν, και από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.
5. Αρμόδιος για την έναρξη της διαδικασίας της αξιολόγησης του κάθε εκπαιδευτικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος. Μέσα στα χρονικά πλαίσια της παρ. 1 του παρόντος κεφαλαίου, ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος με έγγραφό του που καταθέτει στο πρωτόκολλο του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης γνωστοποιεί την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης για κάθε συγκεκριμένο εκπαιδευτικό. Στο ίδιο έγγραφο καθορίζονται η ακριβής ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας αξιολόγησης, καθώς και η ακριβής ημερομηνία ολοκλήρωσής της. Η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται το αργότερο τέσσερις (4) μήνες από την ημερομηνία έναρξής της.
Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης υποχρεώνεται να κοινοποιήσει το ως άνω έγγραφο εντός 10 ημερών από την ημερομηνία κατάθεσής του στο πρωτόκολλο του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, στον αξιολογούμενο για να λάβει γνώση, καθώς και στον οικείο Διευθυντή της σχολικής μονάδας για να προχωρήσει, στο πλαίσιο των καθηκόντων του, στην αξιολόγηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού.
6. Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί ο εκπαιδευτικός, τρεις μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας της αξιολόγησης, σύμφωνα με το έγγραφο της παρ. 5 του παρόντος κεφαλαίου, υποχρεούται να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία της αξιολόγησης και συντάσσει υποχρεωτικά έκθεση αξιολόγησης.
7. Ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος, τρεις μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας της αξιολόγησης, σύμφωνα με το έγγραφο της παρ. 5 του παρόντος κεφαλαίου, υποχρεούται να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία της αξιολόγησης και συντάσσει υποχρεωτικά έκθεση αξιολόγησης. Για τη σύνταξη της έκθεσης αξιολόγησης, ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος υποχρεούται να παρευρεθεί στην αίθουσα διδασκαλίας και να παρακολουθήσει την παράδοση του μαθήματος από τον αξιολογούμενο, για τουλάχιστον δύο διδακτικές ώρες μέσα στο χρονικό διάστημα των τριών μηνών.
8. Σε κάθε περίπτωση, ο Σχολικός Σύμβουλος, τρεις μήνες μετά την έναρξη της διαδικασίας της αξιολόγησης σύμφωνα με το έγγραφο της παρ. 5 του παρόντος κεφαλαίου και πριν τη σύνταξη των εκθέσεων αξιολόγησης, προσκαλεί εγγράφως τον αξιολογούμενο εκπαιδευτικό να υποβάλει στον ίδιο και στο Διευθυντή της σχολικής μονάδας που υπηρετεί, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σ’ αυτόν της έγγραφης πρόσκλησης, έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης, βάσει των στοιχείων της αξιολόγησης, αλλά χωρίς αριθμητική βαθμολογία. Σε περίπτωση που εντός της παραπάνω προθεσμίας δεν υποβληθεί στο στο Διευθυντή της σχολικής μονάδας και στο Σχολικό Σύμβουλο η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης, οι αξιολογητές προχωρούν, χωρίς αυτήν, στη σύνταξη των εκθέσεων αξιολόγησης του εκπαιδευτικού.
9. Οι αξιολογητές λαμβάνουν υπόψη τους την έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης του αξιολογουμένου εκπαιδευτικού και την επισυνάπτουν σε κάθε περίπτωση στην έκθεση αξιολόγησης που συντάσσει και υποβάλλει ο καθένας.
10. Οι εκθέσεις αξιολόγησης που συντάσσονται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας και τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο, υποβάλλονται όπως ορίζεται στην παρ. 11 του παρόντος κεφαλαίου, το αργότερο μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαδικασίας της αξιολόγησης που έχει καθορισθεί με το έγγραφο της παραγράφου 5 του παρόντος κεφαλαίου.
 11. Οι εκθέσεις αξιολόγησης για κάθε εκπαιδευτικό συντάσσονται από τους αξιολογητές (Διευθυντή της σχολικής μονάδας και Σχολικό Σύμβουλο) σε ένα πρωτότυπο η καθεμία και υποβάλλονται στον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης υποχρεούται, εντός δέκα (10) ημερών από την υποβολή των εκθέσεων αξιολόγησης του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και Σχολικού Συμβούλου, να κοινοποιήσει αντίγραφά τους στον ενδιαφερόμενο αξιολογούμενο, με ρητή αναφορά της τελικής βαθμολογίας του, σύμφωνα με την παρ. 3 του κεφαλαίου 3, της προθεσμίας για υποβολή ένστασης κατά των εκθέσεων αξιολόγησης, όπως επίσης και του αρμοδίου οργάνου, στο οποίο υποβάλλεται και κρίνεται η ένσταση. Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης υποχρεούται να κοινοποιήσει, εντός της παραπάνω προθεσμίας, αντίγραφα των εκθέσεων αξιολόγησης και την τελική βαθμολογία του αξιολογούμενου στη Διεύθυνση Προσωπικού του ΥΠ.Ε.Π.Θ., στο Τμήμα Αξιολόγησης και Επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και στο αρμόδιο Γραφείο ή Διεύθυνση Εκπαίδευσης όπου τηρείται ο ατομικός φάκελος του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού.

3. Βαθμολόγηση
1. Ο Διευθυντής και ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος αξιολογούν, ο καθένας στην έκθεση αξιολόγησης που συντάσσει, τον εκπαιδευτικό στα πεδία του κεφαλαίου 4 του παρόντος και τον βαθμολογούν στο κάθε πεδίο χωριστά με την κλίμακα της παρ. 4 του παρόντος κεφαλαίου.
2. Ο Διευθυντής και ο Σχολικός Σύμβουλος, ο καθένας στην έκθεση αξιολόγησης που συντάσσει, βαθμολογούν και συνολικά τον αξιολογούμενο. Η συνολική βαθμολογία του αξιολογούμενου είναι το άθροισμα της βαθμολογίας του κάθε βαθμολογούμενου πεδίου, διαιρούμενο με τον αριθμό των βαθμολογούμενων πεδίων.
3. Το άθροισμα της συνολικής βαθμολογίας του εκπαιδευτικού, από την έκθεση αξιολόγησης του Διευθυντή, και της συνολικής βαθμολογίας του εκπαιδευτικού, από την έκθεση αξιολόγησης του Σχολικού Συμβούλου, διαιρείται δια του δύο και το πηλίκο αυτό αποτελεί την τελική βαθμολογία του εκπαιδευτικού. Η τελική βαθμολογία του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού υπολογίζεται ως ανωτέρω από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.      
4. Η κλίμακα για τη βαθμολόγηση του εκπαιδευτικού σε κάθε πεδίο χωριστά, για τη συνολική βαθμολόγηση αλλά και για την τελική του βαθμολόγηση, είναι η εξής :
Εξαίρετος: 90-100 βαθμοί
Λίαν καλός : 80-89 βαθμοί
Καλός : 60-79 βαθμοί
Μέτριος : 40-59  βαθμοί
Ακατάλληλος : 0-39 βαθμοί
5. α) Όταν η τελική βαθμολογία του αξιολογουμένου, όπως προκύπτει σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος κεφαλαίου, είναι από 0-39 βαθμοί (ακατάλληλος), ο εκπαιδευτικός συνεπικουρείται υποχρεωτικά από Εκπαιδευτικό Σύμβουλο και ακολουθούνται οι διαδικασίες του κεφαλαίου 9 του παρόντος. β) Όταν η τελική βαθμολογία του αξιολογουμένου, όπως προκύπτει σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος κεφαλαίου, είναι από 40-59 βαθμοί (μέτριος), ο εκπαιδευτικός συνεπικουρείται προαιρετικά, ύστερα από αίτηση του, από Εκπαιδευτικό Σύμβουλο και ακολουθούνται οι διαδικασίες του κεφαλαίου 9 του παρόντος.

4. Πεδία αξιολόγησης
1. Τα πεδία, στα οποία αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί και στα οποία βαθμολογούνται, είναι τα παρακάτω:
1ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι αφοσιωμένοι στους μαθητές και τη μαθησιακή διαδικασία
2ο Πεδίο:  Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν επαρκώς και αποτελεσματικά τα γνωστικά αντικείμενα, που τους ανατίθενται
3ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία και οργάνωση άριστου μαθησιακού περιβάλλοντος
4ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τους μαθητές και αξιοποιούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στη διδασκαλία, για τη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών
5ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι σταθερά προσανατολισμένοι στην προσωπική τους βελτίωση  και την επαγγελματική τους εξέλιξη
6ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί επιδεικνύουν υψηλό βαθμό επαγγελματισμού
2. Από τα παραπάνω πεδία ο Σχολικός Σύμβουλος αξιολογεί και βαθμολογεί τον εκπαιδευτικό στα πεδία 1, 2, 3, 4 και 5 και ο Διευθυντής στα πεδία 1, 3, 4, 5 και 6. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης αφορά και στα έξι πεδία της προηγούμενης παραγράφου, κατά τα ειδικώς οριζόμενα στην επόμενη παράγραφο και στο κεφάλαιο 5 και κεφάλαιο 6 του παρόντος.
3. Τα προαναφερόμενα πεδία στα οποία αξιολογούνται και βαθμολογούνται οι εκπαιδευτικοί, περιγράφονται ειδικότερα ως εξής:

α) 1ο πεδίο :Οι εκπαιδευτικοί είναι αφοσιωμένοι στους μαθητές και τη μαθησιακή  διαδικασία :
Οι εκπαιδευτικοί ενεργούν βάσει της αρχής ότι κάθε μαθητής είναι ικανός να μάθει και ότι όλοι οι μαθητές μπορούν να ανταποκριθούν σε ένα πλαίσιο μάθησης υψηλών προδιαγραφών, με την κατάλληλη υποστήριξη. Ορίζουν μετρήσιμους μαθησιακούς στόχους για τους μαθητές, συνεργάζονται με αυτούς για την επίτευξή τους και είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις ατομικές ιδιαιτερότητες των μαθητών και να προσαρμόζουν κατάλληλα τις διδακτικές τους πρακτικές, αντιμετωπίζοντας τις ανάγκες τους. Ουσιαστική επιδίωξη των εκπαιδευτικών είναι να καλλιεργούν την κριτική ικανότητα των μαθητών και να τους εξοικειώνουν με ποικίλους και εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης της γνώσης. Ως λειτουργοί, αντιλαμβάνονται την αποστολή τους και πέρα από τα στενά πλαίσια της ακαδημαϊκής προόδου των μαθητών τους.

β) 2ο πεδίο : Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν επαρκώς και αποτελεσματικά τα γνωστικά αντικείμενα που τους ανατίθενται :
Οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν και οργανώνουν τη διδασκαλία τους, ώστε να επιτυγχάνονται οι διδακτικοί στόχοι, σύμφωνα με τα προγράμματα σπουδών και τη διδακτέα ύλη. Παρουσιάζουν και αναπτύσσουν το περιεχόμενο του μαθήματος, πραγματοποιώντας παράλληλες προσεγγίσεις ή αναφορές και συνδέσεις με το περιεχόμενο άλλων συναφών μαθημάτων που έχουν ήδη διδαχθεί οι μαθητές. Συνεργάζονται με συναδέλφους τους και συντονίζουν τη διδασκαλία τους κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι γνώσεις που απέκτησαν ή μή οι μαθητές σε συναφή μαθήματα. Αξιοποιούν και εφαρμόζουν τις καταλληλότερες - σε σχέση με τις αντικειμενικές συνθήκες - μεθόδους διδασκαλίας. Για την κατάκτηση των διδακτικών στόχων, υιοθετούν εναλλακτικούς τρόπους και μέσα προσέγγισης του γνωστικού αντικειμένου του μαθήματος, ανάλογα με τις ανάγκες, τις γνώσεις και τις εμπειρίες των μαθητών τους. Γενικότερα, ενεργοποιούν τους μαθητές τους συλλογικά και εξατομικευμένα, υιοθετώντας προσαρμοσμένες κατά περίπτωση  μεθόδους προσέγγισής τους.
γ) 3ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία και οργάνωση άριστου μαθησιακού περιβάλλοντος :
Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν για τη δημιουργία παιδαγωγικού κλίματος που ενισχύει την ανοικτή μάθηση, την επικοινωνία, τον αμοιβαίο σεβασμό, την ολόπλευρη διερεύνηση των θεμάτων και τη στήριξη των μαθητών. Προς τούτο, οργανώνουν και συντονίζουν τη λειτουργία του μαθησιακού περιβάλλοντος, ώστε να εξασφαλίζεται η αποδοτικότητα του διδακτικού έργου. Διαχειρίζονται και αξιοποιούν κατάλληλα τις υπάρχουσες δομές, τους εκπαιδευτικούς πόρους και τα διαθέσιμα μέσα για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Περαιτέρω, επιδιώκουν και διατηρούν εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς και κηδεμόνες για τη στήριξη της προσωπικότητας και της προόδου των μαθητών.

δ) 4ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τους μαθητές και αξιοποιούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στη διδασκαλία, για τη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών :
Οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν διάφορες μορφές αξιολόγησης, αναλύοντας τα αποτελέσματα και σχεδιάζοντας ανάλογα τη διδασκαλία τους.

ε) 5ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι σταθερά προσανατολισμένοι στην προσωπική  τους βελτίωση  και στην επαγγελματική τους εξέλιξη :
Οι εκπαιδευτικοί, προκειμένου να προάγουν τη μαθησιακή διαδικασία, αναθεωρούν και βελτιώνουν συνεχώς τις διδακτικές τους πρακτικές. Στο πλαίσιο αυτό, διενεργούν/πραγματοποιούν εκπαιδευτικές μελέτες, συμβουλεύονται άλλους συναδέλφους τους, επανεξετάζουν τις διδακτικές τους μεθόδους και συμμετέχουν σε επιστημονικές ενώσεις και στις εκδηλώσεις τους.

στ) 6ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί επιδεικνύουν υψηλό βαθμό επαγγελματισμού :
Οι εκπαιδευτικοί συνεισφέρουν στην ομαλή λειτουργία του σχολικού περιβάλλοντος, αντιλαμβάνονται τον καθοδηγητικό τους ρόλο στη σχολική κοινότητα και κατανοούν και υποστηρίζουν το όραμα και τον προσανατολισμό της εκπαίδευσης.

5. Περιγραφή των κριτηρίων κάθε πεδίου αξιολόγησης
1.Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται και βαθμολογείται στο κάθε πεδίο βάσει των ειδικότερων κριτηρίων που ορίζονται στην επόμενη παράγραφο για το κάθε πεδίο.
2.Τα ειδικότερα κριτήρια, που λαμβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση και βαθμολόγηση του εκπαιδευτικού στο κάθε πεδίο, είναι τα παρακάτω :

Α. α)Ορίζονται οκτώ κριτήρια για το 1ο πεδίο : Οι εκπαιδευτικοί είναι αφοσιωμένοι στους μαθητές και στη μαθησιακή  διαδικασία ως εξής:

Ανταπόκριση στο 1ο πεδίο
Μη ανταπόκριση στο 1ο πεδίο
Ο εκπαιδευτικός…
1.1 Ενθαρρύνει τους μαθητές να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους για την κατάκτηση των μαθησιακών στόχων.
Ο εκπαιδευτικός…
1.1 Μεταφέρει την αντίληψη/κλίμα ότι μόνο μέρος των μαθητών θα ανταποκριθεί στους μαθησιακούς στόχους.
1.2 Οργανώνει δραστηριότητες που προκαλούν το ενδιαφέρον των μαθητών για μάθηση.
1.2 Οργανώνει δραστηριότητες που στερούνται σαφών μαθησιακών στόχων ή δεν οργανώνει δραστηριότητες.
1.3 Ενημερώνει τακτικά και με σαφήνεια τους μαθητές όσον αφορά τις επιδόσεις τους στα μαθήματα.
1.3 Δίνει ανεπαρκείς ή ασαφείς αναφορές στους μαθητές του σχετικά με την πρόοδό τους.
1.4 Ενισχύει τους μαθητές στο να αυτοαξιολογούν την ακαδημαϊκή τους εξέλιξη και την κοινωνικοποίησή τους.
1.4 Δεν παρέχει ευκαιρίες στους μαθητές, ώστε να θέτουν προσωπικούς στόχους και να αυτοαξιολογούνται.
1.5 Δημιουργεί κίνητρα για την παραμονή των μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα και για τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες του σχολείου, που αναδεικνύουν τις ιδιαίτερες κλίσεις και ικανότητές τους. Επίσης, τους παροτρύνει με σκοπό τη συνεχή προσωπική τους εξέλιξη.
1.5 Δεν στηρίζει επαρκώς όλους τους μαθητές ως προς την επιτυχή ένταξη τους στο σχολικό περιβάλλον και τη συμμετοχή τους σε σχολικές δραστηριότητες και δεν τους ευαισθητοποιεί ως προς τις προσωπικές τους μαθησιακές ανάγκες.
Επιλέγει κυρίως τους «καλούς μαθητές» για συμμετοχή στις σχολικές δραστηριότητες, πρακτική που απογοητεύει τους υπόλοιπους μαθητές, τους οδηγεί στο περιθώριο της σχολικής ζωής και μειώνει την αυτοεκτίμησή τους.


1.6 Αναθέτει ή/και συνδιαμορφώνει με τους μαθητές του δημιουργικές εργασίες και δραστηριότητες σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο. Με τις εργασίες αυτές οι μαθητές ωθούνται στην ανάληψη πρωτοβουλιών, στην αναζήτηση βιβλιογραφικών και άλλων πηγών, στην επιλογή και διαχείριση της πληροφορίας, στη διερεύνηση και επίλυση προβλημάτων, στην έκφραση απόψεων και κρίσεων, κ.λ.π.., με στόχο την ενίσχυση της αυτενέργειας, της πρωτοβουλίας και της δραστηριοποίησής τους.
1.6 Δεν προσανατολίζει τη διδασκαλία του σε ενέργειες που προάγουν τη συνεργατική μάθηση και τη συλλογικότητα, την αντιμετώπιση προβλημάτων και την εξεύρεση λύσεων, καθώς και την αναζήτηση προσωπικής πορείας στη μάθηση.
1.7 Υποστηρίζει την γνωσιολογική, συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των μαθητών του, διδάσκοντάς τους τις αξίες του αλληλοσεβασμού, της αποδοχής της ετερότητας, της κοινωνικής αλληλεγγύης και ευαισθησίας.
1.7 Δεν ενθαρρύνει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών του και δεν καλλιεργεί τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές αξίες.
1.8 Μεταδίδει στους μαθητές τη χαρά της μάθησης και της συνεχούς αναζήτησης της γνώσης, αναδεικνύει την αξία του ολοκληρωμένου αποτελέσματος και της προσπάθειας που απαιτείται για την κατάκτησή του και τους καλλιεργεί την αίσθηση του ωραίου.
1.8 Διδάσκει χωρίς να ενδιαφέρεται εάν οι μαθητές αποκομίζουν ικανοποίηση, πληρότητα και ολοκλήρωση από τη μάθηση, ώστε  να μπορούν να τη συνδέσουν με την ευρύτερη αξία της παιδείας.

β) Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο 1ο πεδίο , τα κριτήρια 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 και 1.8 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Σχολικό Σύμβουλο και τα κριτήρια 1.3, 1.4, 1.5, 1.7 και 1.8 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης στο 1ο πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

Β. α)Ορίζονται έντεκα κριτήρια για το 2ο πεδίο : Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν επαρκώς και αποτελεσματικά τα γνωστικά αντικείμενα, που τους ανατίθενται, ως εξής:

Ανταπόκριση στο 2ο πεδίο
Μη ανταπόκριση στο 2ο πεδίο
Ο εκπαιδευτικός…
2.1 Προετοιμάζει το σχέδιο του μαθήματος, οριοθετώντας με σαφήνεια τις κατευθύνσεις τις διδασκαλίας του. Οργανώνει την παράδοση, ώστε αυτή να περιλαμβάνει την εισαγωγική προσέγγιση του θέματος, την πλήρη ανάπτυξή του και τις πρακτικές εμπέδωσης και ανακεφαλαίωσης. Κατά την παράδοση, αξιοποιεί συμπληρωματικό υλικό (εποπτικό, διδακτικό, κ.α.) ή και διαθέσιμες πηγές.
Ο εκπαιδευτικός…
2.1 Προετοιμάζεται και οργανώνει το μάθημά του κατά τρόπο ελλιπή. Παραλείπει κρίσιμα στάδια της ανάπτυξής του και δεν συλλέγει επαρκές υλικό για μία ολοκληρωμένη παράδοση.
2.2 Οργανώνει δραστηριότητες και προτείνει εναλλακτικά σενάρια εργασίας, που διευκολύνουν την επίτευξη των στόχων της παράδοσής του και έχουν άμεση σχέση με αυτούς (χρήση εργαστηρίου, συνδυασμός μαθήματος με επισκέψεις σε κατάλληλους χώρους, κ.α.). Οριοθετεί σαφώς το περιεχόμενο του μαθήματός του κατά τρόπο που να επιτυγχάνονται οι στόχοι του προγράμματος σπουδών.
2.2 Δεν οργανώνει δραστηριότητες ή αυτές που οργανώνει δεν συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων του προγράμματος σπουδών. Δεν αξιοποιεί εναλλακτικά σχέδια εργασίας, ούτε προσδιορίζει με σαφήνεια το περιεχόμενο του μαθήματος για τους μαθητές.
2.3 Δραστηριοποιεί τους μαθητές κατά τρόπο που τους επιτρέπει να συσχετίζουν τη γνώση των προηγούμενων μαθημάτων με το καινούριο μάθημα. Διαπιστώνει με κατάλληλες ερωτήσεις εάν οι μαθητές έχουν κατανοήσει τα προηγούμενα μαθήματα και τροποποιεί ανάλογα τη διδασκαλία, προλαμβάνοντας τυχόν παρανοήσεις.
2.3 Διδάσκει λαμβάνοντας υπόψη ελάχιστα ή καθόλου τις γνώσεις που έχουν πράγματι κατακτήσει οι μαθητές, αδιαφορώντας για τις ενδεχόμενες απορίες ή παρανοήσεις τους. Δεν διερευνά το βαθμό αφομοίωσης του περιεχομένου προηγούμενων μαθημάτων από τους μαθητές και δεν προσαρμόζει τη διδασκαλία του.
2.4 Συνδέει με το περιεχόμενο του μαθήματος γνώσεις ή εμπειρίες των μαθητών του  από την καθημερινή ζωή. Συνεργάζεται με  συναδέλφους του για το σχεδιασμό και την οργάνωση μαθημάτων, τα οποία αντιμετωπίζουν κατά τρόπο σφαιρικό θέματα συνδεδεμένα με την καθημερινή ζωή.
2.4 Παρουσιάζει το περιεχόμενο του μαθήματός του αποσπασματικά. Δεν αναφέρεται ούτε το συνδέει με άλλες γνώσεις ή με εφαρμογές στην καθημερινή ζωή.
2.5 Διαπιστώνει με διάφορους τρόπους το βαθμό κατανόησης του περιεχόμενου της ενότητας από τους μαθητές. Αναπροσαρμόζει τη διδασκαλία του ανάλογα, προκειμένου να αντιμετωπίσει και τις περιπτώσεις μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Συνοψίζει το περιεχόμενο του μαθήματος, επισημαίνει και διευκρινίζει τα κύρια σημεία του, ώστε οι μαθητές να προβληματιστούν και να διευρύνουν τη σκέψη τους.
2.5 Καταβάλλει ελάχιστη η μηδενική προσπάθεια  για να διαπιστώσει την  εμπέδωση και την κατανόηση εννοιών από τους μαθητές. Δεν αναπροσαρμόζει τη διδασκαλία του ως προς τις μαθησιακές δυσκολίες που ανακύπτουν ή  τις αντιμετωπίζει αναποτελεσματικά. Δε συνοψίζει το μάθημα και δεν εντοπίζει τα κύρια σημεία του μαθήματος, ώστε οι μαθητές να προβληματίζονται και να σκέπτονται κριτικά και διερευνητικά.
2.6 Προετοιμάζει και καθιστά ικανούς όλους τους μαθητές, να απαντούν αιτιολογημένα και με επιχειρήματα σε απαιτητικά ερωτήματα.
2.6 Θέτει ερωτήσεις χαμηλού επιπέδου προβληματισμού και απλής ανάκλησης γνώσεων. Ενεργοποιεί περιορισμένο αριθμό μαθητών ή απευθύνεται σε συγκεκριμένους μόνο μαθητές.
2.7 Αποσαφηνίζει βασικά θέματα,  ανταποκρίνεται σε ερωτήματα των μαθητών για το περιεχόμενο του μαθήματος και τους προτρέπει σε αναζήτηση πηγών πληροφόρησης και στην ανάληψη πρωτοβουλιών διερεύνησης.
2.7 Δεν ανταποκρίνεται ή δεν αποσαφηνίζει βασικά θέματα ή ερωτήματα των μαθητών του, σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος, δεν προτρέπει σε αναζήτηση πηγών πληροφόρησης και ανάληψη πρωτοβουλιών διερεύνησης.
2.8 Παρέχει επαρκείς διευκρινίσεις και ερμηνείες και ενθαρρύνει τους μαθητές του να διαμορφώνουν προσωπική άποψη και προσέγγιση για τα διάφορα θέματα.
2.8 Δεν δίνει διευκρινίσεις, εξηγήσεις και ερμηνείες σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος, ώστε οι μαθητές να  καθίστανται ικανοί να σχηματίζουν και να διατυπώνουν προσωπικές σκέψεις και απόψεις.

2.9 Υποδεικνύει διαδικασίες-τρόπους αξιοποίησης, οργάνωσης και σύνθεσης στοιχείων που αφορούν σε ένα θέμα και τα οποία προέρχονται από διάφορες πηγές πληροφόρησης.
2.9 Παρέχει στους μαθητές του περιορισμένες στρατηγικές-μεθόδους διαχείρισης και οργάνωσης του πληροφοριακού υλικού και αποκλείει εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης των διαφόρων θεμάτων.
2.10 Βοηθάει τους μαθητές να φέρουν σε πέρας με πληρότητα εργασίες που τους ανατίθενται.
2.10 Δημιουργεί συνθήκες σύγχυσης στους μαθητές του όσον αφορά τις εργασίες που τους αναθέτει και δεν διευκρινίζει τι ακριβώς αναμένει. Οι μαθητές δεν μπορούν να παρουσιάσουν ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.
2.11 Συγκροτεί ομάδες μαθητών και τους αναθέτει δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις δυνατότητές τους και στις μαθησιακές τους ανάγκες.
2.11 Δεν συγκροτεί ομάδες μαθητών, δεν διαφοροποιεί τις απαιτήσεις του ανάλογα με τις ανάγκες και τις ικανότητες των μαθητών, αλλά απευθύνεται πάντοτε στο σύνολο της τάξης.

β) Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο 2ο πεδίο, όλα τα κριτήρια αφορούν μόνο την αξιολόγηση που γίνεται από τον Σχολικό Σύμβουλο. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης στο 2ο πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

Γ. α) Ορίζονται έντεκα κριτήρια για το 3ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για τη δημιουργία και οργάνωση άριστου μαθησιακού περιβάλλοντος, ως εξής:



Ανταπόκριση στο 3ο πεδίο
Μη ανταπόκριση στο 3ο πεδίο
Ο εκπαιδευτικός…
3.1  Βοηθάει τους μαθητές να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, να γίνουν καλοί ακροατές των ιδεών/ επιχειρημάτων των άλλων, να συμμετέχουν εποικοδομητικά σε συζητήσεις και διαλόγους, να σέβονται τις ιδέες των άλλων και να ενεργούν ως πηγή γνώσεων και εμπειριών για τους συμμαθητές τους.
Ο εκπαιδευτικός…
3.1 Δεν υποστηρίζει επαρκώς την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, αξιοποιεί ελάχιστα ή καθόλου τη δυναμικότητα των μαθητών ως φορέων γνώσεων και ιδεών, δεν εφιστά την προσοχή και το σεβασμό των μαθητών προς τους συμμαθητές τους όταν αυτοί παρουσιάζουν  τις ιδέες και τις απόψεις τους.
3.2 Εναλλάσσει διδακτικές μεθόδους – απευθύνεται σε όλη την τάξη ή χωρίζει τους μαθητές σε μικρές ή ευρύτερες ομάδες, κάνει εξατομικευμένες προσεγγίσεις – ώστε οι μαθητές να ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους και να αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, να προσδιορίζουν και να αναλαμβάνουν τον προσωπικό τους ρόλο, και να στηρίζουν το ρόλο των άλλων μέσα στην ομάδα.
3.2 Ενισχύει ελάχιστα ή καθόλου την αυτενέργεια των μαθητών και την κοινωνικοποίηση που απορρέει από τη συνεργατική μάθηση και τη λειτουργία  στην τάξη μικρών ή ευρύτερων ομάδων.
3.3 Αναδεικνύει, όπου είναι εφικτό, την πολιτισμική διάσταση του μαθήματος που διδάσκει σε σχέση με  το υπόβαθρο των μαθητών και την πολυπολιτισμική ταυτότητα που ενδεχομένως παρουσιάζει η εγγύτερη εκπαιδευτική κοινότητα ή  η ευρύτερη κοινωνία.
3.3 Χρησιμοποιεί ελάχιστα ή καθόλου διδακτικό υλικό που του επιτρέπει να συσχετίσει το μάθημα του με συναφή πολιτισμικά στοιχεία. Δεν ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη του σεβασμού της ετερότητας και δεν λαμβάνει υπόψη την πολυπολιτισμική ταυτότητα που μπορεί να παρουσιάζει η τάξη, η τοπική και η ευρύτερη κοινωνία.
3.4 Επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους μαθητές και χειρίζεται τον προφορικό και γραπτό λόγο με σαφήνεια και ορθότητα, ώστε να είναι κατανοητός κατά τη μετάδοση των εννοιών.
3.4 Εμφανίζει λάθη ή ασάφειες κατά τη προφορική ή γραπτή παρουσίαση θεμάτων, που δυσχεραίνουν την κατανόηση και κλονίζουν την εγκυρότητα της μαθησιακής διαδικασίας και την εμπιστοσύνη των μαθητών.
 3.5 Εμψυχώνει όλους τους μαθητές για την επίτευξη  υψηλών στόχων και προσδοκιών, επιβραβεύοντας την εκπλήρωσή τους.
3.5 Δε δημιουργεί κίνητρα για την επίτευξη υψηλών στόχων από όλους τους μαθητές, δε στηρίζει και δεν επιβραβεύει την προσπάθεια  και το ικανοποιητικό αποτέλεσμα.
3.6 Εξασφαλίζει την αποδοχή και την τήρηση από τους μαθητές των κανόνων που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία της τάξης και της διδασκαλίας. Συνδιαμορφώνει με τη συμμετοχή των μαθητών, όπου είναι δυνατόν, τους κανόνες αυτούς και επιδιώκει τη λήψη αποφάσεων με δημοκρατικές διαδικασίες χωρίς να παραβιάζεται η αρχή των διακριτών ρόλων διδάσκοντος και διδασκόμενου.
3.6 Δεν κατορθώνει να καθιερώσει και να διατηρήσει  κλίμα συναίνεσης και συμφωνίας για την τήρηση κανόνων ομαλής λειτουργίας της τάξης.  Παρατηρείται συστηματικό πρόβλημα συνεργασίας και ανάπτυξης εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού.
3.7 Υιοθετεί κατάλληλες παιδαγωγικές πρακτικές και χειρισμούς μέσα στην τάξη, προκειμένου να προλάβει πιθανά προβλήματα συμπεριφοράς  των μαθητών και χρησιμοποιεί ευέλικτους τρόπους για να αποφορτίζει το αρνητικό κλίμα.
3.7 Αδυνατεί να επιλύσει προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών  ή τα αντιμετωπίζει με τρόπους που υποτιμούν την προσωπικότητα των μαθητών, χωρίς τελικά να τους οδηγεί σε υπεύθυνη συμπεριφορά. Παρατηρούνται επαναλαμβανόμενα περιστατικά  που διακόπτουν ή υποβαθμίζουν τη διεξαγωγή του μαθήματος, ενώ διαταράσσεται η λειτουργία και του υπόλοιπου σχολείου.
3.8 Διαχειρίζεται ορθολογικά και αποδοτικά το διαθέσιμο διδακτικό χρόνο, ώστε να διεξάγει το μάθημα ολοκληρωμένα. Κλιμακώνει τη διδασκαλία του, κάνει επισημάνσεις και συνδέσεις μεταξύ διαφόρων θεμάτων και χρησιμοποιεί πρακτικές που εξασφαλίζουν  τη διατήρηση του ενδιαφέροντος και τη συγκέντρωση των μαθητών καθ΄ όλη τη διάρκεια του μαθήματος.
3.8 Επιδεικνύει αδυναμία ή ανικανότητα στη διαχείριση του χρόνου διδασκαλίας, με αποτέλεσμα αυτός να μην αξιοποιείται επαρκώς για την ολοκλήρωση της διδασκαλίας και την ορθολογική κατανομή των διαδοχικών φάσεων του μαθήματος. Δεν εξασφαλίζει τη συγκέντρωση των μαθητών και δε λαμβάνει  υπόψη του τις ανάγκες σε χρόνο των μαθητών.
3.9 Οργανώνει και αξιοποιεί με ευελιξία το σχολικό χώρο, ώστε να ανταποκρίνεται στην ανάπτυξη της διδασκαλίας, με δημιουργία και διαχείριση συνθηκών που καθιστούν ελκυστική τη μάθηση.
3.9 Δε μεριμνά για τη διατήρηση τάξης και καθαριότητας στην αίθουσα διδασκαλίας, με αποτέλεσμα  ο  χώρος  να καθίσταται αρνητικός για τη μάθηση. Δεν  ρυθμίζει τη λειτουργία του χώρου, ώστε να συμβάλλει θετικά στην επίτευξη των διδακτικών στόχων. 
3.10 Αξιοποιεί τα διαθέσιμα εποπτικά μέσα, εργαστηριακό εξοπλισμό, τεχνολογικά εργαλεία και εφαρμογές και άλλους εκπαιδευτικούς πόρους  για την ενίσχυση της διδασκαλίας του, και, επίσης, ενθαρρύνει και εξοικειώνει τους μαθητές στη χρήση αυτών των μέσων.
3.10 Παραλείπει από τη διδασκαλία του ή δεν περιλαμβάνει σ΄ αυτήν την επαρκή χρήση των διαθέσιμων εκπαιδευτικών πόρων και εποπτικών μέσων για την ολοκληρωμένη διεξαγωγή της. Δεν εξοικειώνει τους μαθητές στη χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού, νέων τεχνολογιών κ.ά.
3.11 Συνεργάζεται, συστηματικά με τους γονείς/κηδεμόνες του μαθητή παρέχοντάς τους κάθε απαραίτητη ενημέρωση για την πρόοδο του παιδιού τους, τις ενδεχόμενες αδυναμίες και μαθησιακές δυσκολίες του ή τα προβλήματα συμπεριφοράς του.
3.11 Δεν επιδιώκει επαφή ή συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες, ώστε το οικογενειακό περιβάλλον του μαθητή να συμβάλλει εποικοδομητικά στην στήριξή του, για την αντιμετώπιση πιθανών μαθησιακών προβλημάτων ή και προβλημάτων συμπεριφοράς  στο σχολείο.

β) Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο 3ο πεδίο, τα κριτήρια 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8, 3.9, 3.10 και 3.11 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Σχολικό Σύμβουλο και τα κριτήρια 3.1,  3.7, 3.9, 3.10 και 3.11 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης στο 3ο πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

Δ. α)Ορίζονται εννέα κριτήρια για το 4ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τους μαθητές και αξιοποιούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στη διδασκαλία για τη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών, ως εξής :
Ανταπόκριση στο 4ο πεδίο
Μη ανταπόκριση στο 4ο πεδίο
Ο εκπαιδευτικός…
4.1 Αξιοποιεί στο σύνολό τους όλες τις  μορφές  αξιολόγησης που προβλέπονται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για την αξιολόγηση των μαθητών. Αντλεί, επίσης, δεδομένα και σχηματίζει εικόνα από τη συμμετοχή του μαθητή στις λοιπές εκπαιδευτικές, μαθητικές ή άλλες δραστηριότητες του σχολείου και ιδιαίτερα σε προγράμματα καταπολέμησης σχολικής αποτυχίας ή υποβοήθησης της ένταξης μαθητών ειδικών κατηγοριών (Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο, Ενισχυτική Διδασκαλία, Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, Προγράμματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης).
Ο εκπαιδευτικός…
4.1 Αντλεί συνήθως τα αξιολογικά του συμπεράσματα από χρήση περιορισμένου αριθμού μορφών αξιολόγησης, π.χ. μόνο από επιγραμματικές γραπτές απαντήσεις των μαθητών ή από ερωτήσεις απλής ανάκλησης γνώσεων. Δε λαμβάνει υπόψη του την επίδοση του μαθητή σε άλλους τομείς και δεν αξιοποιεί την πρόοδο που σημειώνει ο μαθητής στο ίδιο μάθημα, στο πλαίσιο ενισχυτικών προγραμμάτων μέσα στο σχολείο.

4.2 Αξιολογεί τους μαθητές διαρκώς, κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του. Επίσης, εφαρμόζει ποικίλες αξιολογικές εκτιμήσεις μεταξύ των επιμέρους θεμάτων της παράδοσής του.

4.2 Δεν αξιολογεί τακτικά και συστηματικά και  οι αξιολογήσεις του είναι μόνο συνοπτικές ή ανακεφαλαιωτικές ως προς το προηγούμενο μάθημα. Δεν ενσωματώνει τεχνικές αξιολόγησης κατά την παράδοση του νέου μαθήματος.

4.3 Προσαρμόζει τις τεχνικές αξιολόγησης στις ανάγκες των μαθητών, τις συνδυάζει με εναλλακτικούς τρόπους μάθησης ή άλλες ειδικές μεθόδους, χρησιμοποιεί τακτικά διάφορα είδη διαγνωστικών τεστ χωρίς βαθμολογική ένδειξη, με στόχο τον εντοπισμό μαθησιακών κενών ή ελλιπούς εμπέδωσης της ύλης που διδάχτηκε. Γενικότερα, αναζητά νέες διαδικασίες προσέγγισης των αναγκών των μαθητών του.
4.3 Χρησιμοποιεί στατικά πρότυπα αξιολόγησης και αξιολογεί όλους τους μαθητές με τον ίδιο τρόπο,  χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαίτερες ανάγκες ή ικανότητες τους. Δεν χρησιμοποιεί τα διαγνωστικά τέστ, ώστε να διαπιστώσει τα ενδεχόμενα μαθησιακά κενά των μαθητών και να προσανατολίσει κατάλληλα τη διδασκαλία του.



4.4 Δίνει σαφές περίγραμμα των προσδοκιών του από τους μαθητές, κατανέμει ορθολογικά την ποσότητα εργασίας στην τάξη και στο σπίτι. Όσον αφορά τις εργασίες μεγάλης έκτασης που αναθέτει για το σπίτι, ενημερώνει τους γονείς με σαφήνεια για τους διδακτικούς στόχους που επιδιώκονται.
4.4 Δεν αποσαφηνίζει και δεν εξειδικεύει τις προσδοκίες του από τους μαθητές. Αναθέτει υπερβολικά πολλή ή λίγη εργασία για το σπίτι ή  μέσα στην τάξη. Δεν προσδιορίζει τους επιδιωκόμενους στόχους μεγάλης έκτασης εργασιών.
4.5 Διατηρεί αρχείο (έντυπα, γραπτές δοκιμασίες, σημειώσεις, κ.λ.π.) των μαθητικών επιδόσεων, από το οποίο αντλεί διαρκώς πληροφορίες. Το αρχείο αυτό ενημερώνεται τακτικά.
4.5 Δεν τηρεί με συνέπεια υλικό αξιολόγησης και αρχείο επιδόσεων των μαθητών.
4.6 Αξιοποιεί κατά τρόπο αντικειμενικό τα δεδομένα της αξιολόγησης για να πιστοποιήσει ότι όλοι οι μαθητές του επιδεικνύουν την απαιτούμενη πρόοδο συλλογικά και εξατομικευμένα (ως προς τις επιδόσεις τους, την αποδοτικότητά τους, την ποιότητα των δραστηριοτήτων τους).
4.6 Αξιοποιεί ελάχιστα στο μάθημά του ή αγνοεί τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την αξιολόγηση των επιμέρους αξιολογούμενων πεδίων. Δεν εντάσσει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στο διδακτικό του σχεδιασμό.
4.7 Όταν οριοθετεί τους διδακτικούς του στόχους, λαμβάνει υπόψη του τη διασύνδεση του διδακτικού του έργου με αυτό που επιτελέστηκε κατά τις προηγούμενες χρονιές. Φροντίζει ώστε τα μαθησιακά βήματα που ακολουθεί να καλύπτουν όλους τους προβλεπόμενους από τα  προγράμματα σπουδών στόχους, κατά τρόπο που οι μαθητές να παρακολουθήσουν τη συνέχεια του αντικειμένου στις επόμενες τάξεις χωρίς μαθησιακά κενά.
4.7 Δεν λαμβάνει υπόψη του  το επίπεδο της τάξης και τα όσα αποκόμισαν οι μαθητές από τη διδασκαλία προηγούμενων ετών. Δεν προβλέπει στη διδασκαλία του την κάλυψη παλιών μαθησιακών κενών ή δεν παροτρύνει τους μαθητές να καταβάλλουν προσπάθεια για την έγκαιρη αναπλήρωσή τους. Δεν μεριμνά ώστε οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν την αξία της συνέχειας της γνώσης, ώστε  να μπορούν να ανταποκριθούν στους στόχους του προγράμματος σπουδών του τρέχοντος σχολικού έτους αλλά και των μελλοντικών ετών.
4.8 Συνεκτιμά τις επιδόσεις που σημείωσαν οι μαθητές κατά το προηγούμενο έτος, καθώς και άλλες σχετικές πληροφορίες, για να θέσει τους διδακτικούς στόχους του τρέχοντος σχολικού έτους και να βελτιώσει τις επιδόσεις των μαθητών του.
4.8 Αναγνωρίζει περιορισμένα ή καθόλου τη σημασία του εκπαιδευτικού παρελθόντος των μαθητών κατά τον προσδιορισμό των διδακτικών του στόχων.

4.9 Συμμετέχει σε παιδαγωγικές συνεδριάσεις, ώστε να αποκτήσει καλύτερη εικόνα των αναγκών των μαθητών, συγκεντρώνοντας και ανταλλάσσοντας πληροφορίες με τους συναδέλφους του. Παρακολουθεί διαρκώς την  ακαδημαϊκή, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών.
4.9 Συμμετέχει ελλιπώς ή ανενεργά  στις παιδαγωγικές συνεδριάσεις  του συλλόγου και δεν ενδιαφέρεται για τη συλλογή και ανταλλαγή πληροφοριών που αφορούν τους μαθητές ατομικά και συλλογικά ως  τμήματα ή τάξεις.

β) Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο 4ο πεδίο, τα κριτήρια 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, και 4.9, αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Σχολικό Σύμβουλο και τα κριτήρια 4.5 και 4.9 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης στο 4ο πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

Ε. α)Ορίζονται τέσσερα κριτήρια για το 5ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί είναι σταθερά προσανατολισμένοι στην προσωπική τους βελτίωση  και την επαγγελματική τους εξέλιξη, ως εξής:
Ανταπόκριση στο 5ο πεδίο
Μη ανταπόκριση στο 5ο πεδίο
Ο εκπαιδευτικός:
5.1 Αξιοποιεί τις δυνατότητες εμπλουτισμού των διδακτικών μεθόδων, συμμετέχοντας σε προγράμματα επιμόρφωσης, κατάρτισης, παιδαγωγικής υποστήριξης. Μεταφέρει τις εμπειρίες και τις γνώσεις του στο σχολείο και  τις δοκιμάζει στην πράξη.
Ο εκπαιδευτικός:
5.1 Δεν υιοθετεί αλλαγές ή καινοτομίες στη διδακτική πράξη, δε χρησιμοποιεί νέο υλικό και δεν ανανεώνει το σχεδιασμό και τις δραστηριότητες στο μάθημα. Δεν επιδιώκει συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης, συναντήσεις παιδαγωγικής υποστήριξης ώστε να λαμβάνει στοιχεία για τη βελτίωση της διδασκαλίας του.
5.2 Είναι ενεργό μέλος ή ηγείται επιστημονικών ενώσεων, τοπικών ενώσεων, οργανισμών, κ.λ.π.
5.2 Δείχνει περιορισμένο ενδιαφέρον για εκπαιδευτικά ζητήματα γενικότερα ή και ζητήματα που αφορούν στη δική του ειδικότητα. Δεν ενημερώνεται για δραστηριότητες επιστημονικών και άλλων  φορέων ή συλλογικές προσπάθειες που στοχεύουν στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού, ούτε συμμετέχει σε αυτές.
5.3 Ανταλλάσσει με τους συναδέλφους του, σε ενδοσχολικό επίπεδο, απόψεις  και τρόπους  για τον εμπλουτισμό της μαθησιακής διαδικασίας. Παρακολουθεί τη διδασκαλία άλλων συναδέλφων του και τους καλεί να παρακολουθήσουν τη δική του.
5.3 Δείχνει μειωμένο ενδιαφέρον ή απροθυμία για την ανάπτυξη ενδοσχολικής συνεργασίας με τους συναδέλφους του και δε συμμετέχει σε αμοιβαίες διαδικασίες παρακολούθησης διδασκαλιών, σε συνδιδασκαλίες και σε λοιπές σχετικές δραστηριότητες και πρωτοβουλίες.
5.4 Συμμετέχει σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες ως μέλος επιτροπών, επιστημονικών ενώσεων κ.λ.π., βοηθώντας στην οργάνωση ενημερωτικών συναντήσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού  σε συλλογικά όργανα. Αναλαμβάνει πρωτοβουλία για ανταλλαγή απόψεων, πληροφοριών και εκπαιδευτικών εμπειριών με τους συναδέλφους του.
5.4 Συμμετέχει ελάχιστα ή καθόλου σε δραστηριότητες επιστημονικών ενώσεων κ.λ.π. και είναι απρόθυμος να ανταλλάξει γνώσεις και εκπαιδευτικές εμπειρίες με στελέχη της τοπικής κοινωνίας. Δεν αξιοποιεί αυτές τις δραστηριότητες για τη βελτίωση της διδακτικής πρακτικής.

β) Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο 5ο πεδίο, τα κριτήρια 5.1, 5.2, 5.3 και 5.4 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Σχολικό Σύμβουλο και τα κριτήρια 5.1, 5.3 και 5.4 από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης στο 5ο πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

ΣΤ. α)Ορίζονται επτά κριτήρια για το 6ο Πεδίο: Οι εκπαιδευτικοί επιδεικνύουν υψηλό βαθμό επαγγελματισμού, ως εξής:
Ανταπόκριση στο 6ο πεδίο
Μη ανταπόκριση στο 6ο πεδίο
Ο εκπαιδευτικός…
6.1 Συνεργάζεται με τους συναδέλφους του για να προσδιορίσουν από κοινού τρόπους και διαδικασίες για την επίτευξη των ευρύτερων εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου και την υποστήριξη της αποστολής της εκπαίδευσης.
Ο εκπαιδευτικός…
6.1 Επιδεικνύει περιορισμένο ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στον καθορισμό στρατηγικών, σε επίπεδο σχολικής κοινότητας, για την επίτευξη των γενικότερων στόχων του σχολείου και της  εκπαίδευσης.
6.2 Συμμετέχει ενεργά στην υλοποίηση των βελτιωτικών παρεμβάσεων που έχει  αποφασίσει ο σύλλογος διδασκόντων για τη σχολική μονάδα.
6.2 Δε δραστηριοποιείται για την υλοποίηση βελτιωτικών παρεμβάσεων και δε συμμετέχει στη διαμόρφωση σχετικών κριτηρίων, με αποτέλεσμα να παρατηρείται ανακολουθία μεταξύ των επιμέρους μαθησιακών στόχων της  ειδικότητάς του και των γενικότερων εκπαιδευτικών στόχων της σχολικής μονάδας.
6.3 Εισηγείται και υποστηρίζει ενεργά άλλες σχολικές δραστηριότητες, όπως καλλιτεχνικές και αθλητικές εκδηλώσεις, μαθητικές εκδόσεις, διασχολικές συνεργασίες κ.λ.π.
6.3 Επιδεικνύει γενικά απροθυμία και αποφεύγει να αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες υποστήριξης μαθητικών δραστηριοτήτων.
6.4 Ενημερώνει και συμβουλεύει τους μαθητές για το ρόλο τους στη σχολική κοινότητα και τους προτρέπει να συμμετέχουν στα μαθητικά συμβούλια και στα λοιπά συλλογικά μαθητικά όργανα.
6.4 Δε διευρύνει το ρόλο του προς την κατεύθυνση ενημέρωσης και ενεργοποίησης των μαθητών ως υπεύθυνων μελών της σχολικής κοινότητας, αλλά περιορίζεται αυστηρά στην παιδαγωγική σχέση καθηγητή-μαθητή κατά την ώρα του μαθήματος.
6.5 Ανταποκρίνεται στις επαγγελματικές του υποχρεώσεις συστηματικά: συγκεντρώνει και παραδίδει το υλικό του έγκαιρα, είτε πρόκειται για εκπαιδευτικό υλικό που θα δώσει στους μαθητές, είτε είναι υλικό αξιολόγησης, κ.ά., που οφείλει να παραδώσει στο Διευθυντή του σχολείου, εντός προθεσμίας. Τηρεί με συνέπεια την ώρα προσέλευσής του στο σχολείο και στο μάθημα, καθώς και το ωράριο απασχόλησής του στο σχολείο, εκτελεί συνειδητά τα σχολικά του καθήκοντα, όπως οι εφημερίες, η συνοδεία μαθητών σε εκδρομές κ.ά.. Είναι πρόθυμος να παράσχει υποστήριξη και διευκολύνσεις σε έκτακτες περιπτώσεις και πέραν των καθηκόντων του.
6.5 Δεν εκτελεί τα επαγγελματικά καθήκοντά του εντός των χρονικών ορίων που τίθενται. Αργοπορεί στο μάθημά του ή εγκαταλείπει την τάξη του πριν από τη καθορισμένη ώρα, απουσιάζει συχνά και γενικά ασκεί πλημμελώς τα καθήκοντά του. Αρνείται να ανταποκριθεί σε έκτακτα καθήκοντα που του ανατίθενται λόγω ειδικών συνθηκών και περιστάσεων.
6.6 Ενδιαφέρεται για τη συμπεριφορά των μαθητών στο χώρο του σχολείου, παρεμβαίνοντας, όπου είναι απαραίτητο, και δεν παραπέμπει χωρίς επαρκείς λόγους τους μαθητές για παραβάσεις στο Διευθυντή και στο σύλλογο διδασκόντων.
6.6 Είναι απρόθυμος να παρέμβει στις διενέξεις μεταξύ των μαθητών και παραπέμπει χωρίς επαρκή αιτιολογία τους μαθητές στο σύλλογο διδασκόντων και στο Διευθυντή.
6.7 Ασκεί τα διδακτικά και εποπτικά καθήκοντά του με συνέπεια, επιδεικνύει υπεύθυνη στάση και αναλαμβάνει πρωτοβουλία στις περιπτώσεις που αντιλαμβάνεται ότι κάποιος ή κάποιοι από τους μαθητές αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο προσωπικό  ή οικογενειακό πρόβλημα, που επηρεάζει τη συμπεριφορά, την απόδοσή του/τους και γενικότερα την προσαρμογή του/τους στο σχολικό περιβάλλον.   Συνεργάζεται, όποτε κριθεί απαραίτητο, με αρμόδιους φορείς.
6.7 Ασκεί διδακτικά και εποπτικά καθήκοντα, αδιαφορώντας ή μη επιδεικνύοντας υπεύθυνη στάση απέναντι σε σοβαρά προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα μαθητών, που επηρεάζουν τη συμπεριφορά, την απόδοσή και την προσαρμογή τους στο σχολείο ή/και θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική και ψυχική υγεία τους. Είναι απρόθυμος ή αρνείται να συνεργαστεί με αρμόδιους φορείς για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων.

β) Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού στο 6ο πεδίο, όλα τα παραπάνω κριτήρια αφορούν μόνο την αξιολόγηση που γίνεται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης στο 6ο πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

6. Στοιχεία για την τεκμηρίωση της αξιολόγησης
1.Ο αξιολογητής, εκτός από την παρακολούθηση της διδασκαλίας, λαμβάνει υπόψη του  για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού τις πληροφορίες που παρέχονται μέσα από τα εξής στοιχεία, τα οποία πιστοποιούν την ανταπόκριση του εκπαιδευτικού στα κριτήρια των έξι πεδίων:
α) Βιβλίο ύλης
β) Ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου
γ) Παρουσιολόγιο μαθητών της τάξης
δ) Υποδείγματα θεμάτων ολιγόλεπτων και ωριαίων διαγωνισμάτων, ασκήσεων, ερωτήσεων, φύλλων εργασίας και άλλων υλικών αξιολόγησης που έχει χρησιμοποιήσει
ε) Σχέδια μαθήματος, χρονοπρογραμματισμός, οργανογράμματα, κ.ά., σχετικά με την προετοιμασία και την υλοποίηση της διδασκαλίας
στ) Δείγματα υποστηρικτικού υλικού, οδηγιών, ερωτηματολογίων, εντύπων εργασίας, σκιαγράφησης στόχων προς τους μαθητές κ.ά.
ζ) Δείγματα στοιχείων επιδόσεων και προόδου των μαθητών που επιδόθηκαν σε μαθητές και γονείς
η) Δείγματα αξιολογήσεων μαθητικής εργασίας (διορθωμένα διαγωνίσματα, εκθέσεις, ασκήσεις, συνθετικές εργασίες κ.ά.)
θ) Δείγματα δημιουργικών εργασιών (ατομικών ή ομαδικών) των μαθητών στο πλαίσιο του μαθήματος, καινοτόμων προγραμμάτων, σχολικών δραστηριοτήτων, μαθητικών διαγωνισμών,  κ.ά.
ι) Έντυπο, φωτογραφικό, ηχογραφημένο, βιντεοσκοπημένο και άλλου είδους υλικό από μαθητική συμμετοχή σε εκθέσεις, πολιτιστικές, αθλητικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, δημιουργία μαθητικής εφημερίδας κ.ά.
ια) Καταστάσεις βαθμολογίας των μαθητών
ιβ) Δεδομένα παρακολούθησης και ανάλυσης του βαθμού επίτευξης μαθησιακών και διδακτικών στόχων
ιγ) Στοιχεία αναπροσαρμογής διδασκαλίας για κάλυψη ιδιαίτερων μαθησιακών αναγκών ή αξιοποίησης αποτελεσμάτων αξιολόγησης
ιδ) Τεκμήρια αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
ιε) Τεκμήρια αξιοποίησης εργαστηριακού εξοπλισμού, εποπτικών μέσων, σχολικής βιβλιοθήκης και άλλων εκπαιδευτικών πόρων
ιστ) Διαμόρφωση της τάξης ως ελκυστικού μαθησιακού χώρου
ιζ) Σημειώματα επικοινωνίας με τους γονείς/ κηδεμόνες σχετικά με θέματα φοίτησης, διαγωγής κτλ. των μαθητών
ιη) Προσωπικός υπηρεσιακός φάκελος εκπαιδευτικού
ιθ) Έγγραφα σχετικά με την τήρηση ωραρίου, εκτέλεση διδακτικών και άλλων πάγιων και ανατιθέμενων καθηκόντων στο πλαίσιο του σχολείου
κ) Πρακτικά των συνεδριάσεων του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου
κα) Σημειώσεις και πρακτικά συνεδριάσεων/ συναντήσεων επιτροπών ή ομάδων εργασίας εκπαιδευτικών του σχολείου
κβ) Σημειώσεις και στοιχεία από συναντήσεις παιδαγωγικής και επιστημονικής υποστήριξης
κγ) Αρχείο και Πρακτικά των συνεδριάσεων του Σχολικού Συμβουλίου, της Σχολικής Επιτροπής και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων της σχολικής μονάδας
κδ) Έγγραφα σχετικά με τη δραστηριοποίηση του εκπαιδευτικού σε επιτροπές παιδείας, εκπαιδευτικού σχεδιασμού ή δραστηριοτήτων στο πλαίσιο διασύνδεσης του σχολείου με την τοπική κοινωνία
κε) Ευχαριστήριες ή συστατικές επιστολές, βραβεύσεις κλπ. σχετικά με συμμετοχή  του εκπαιδευτικού σε πρωτοβουλίες και δραστηριότητες εντός σχολείου ή στο ευρύτερο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας
κστ)  Συνομιλία με μαθητές στην τάξη, μετά το πέρας της παρακολούθησης της διδασκαλίας, για την παρουσίαση εργασίας
κζ) Πρόσθετα πληροφοριακά στοιχεία που επιθυμεί να θέσει στη διάθεση του αξιολογητή ο εκπαιδευτικός (δημοσιεύσεις, δημοσιεύματα τύπου κ.ά.)
2. Ο αξιολογητής, σε περίπτωση επαναξιολόγησης εκπαιδευτικού, μπορεί να λάβει υπόψη του προηγούμενη αξιολογική έκθεση του εκπαιδευτικού.
3. Ο αξιολογητής περιγράφει στην έκθεση αξιολόγησης που συντάσσει ποια από τα παραπάνω τεκμήρια έλαβε υπόψη του για τον σχηματισμό της άποψής του αναφορικά με κάθε πεδίο.