Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

Σχέδιο πρότασης αξιολόγησης εκπαιδευτικών (συνέχεια)



Β. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
1.Ο Διευθυντής Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου αξιολογείται και βαθμολογείται στο κάθε πεδίο βάσει των ειδικότερων κριτηρίων που ορίζονται στην επόμενη παράγραφο για το κάθε πεδίο.
2.Τα ειδικότερα κριτήρια, που λαμβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση και βαθμολόγηση του Διευθυντή Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου στο κάθε πεδίο, είναι τα παρακάτω :


α) Ορίζονται 15 κριτήρια για το 1ο Πεδίο: Τα Στελέχη της εκπαίδευσης επιτελούν με πληρότητα το επιστημονικό- παιδαγωγικό τους έργο και είναι αφοσιωμένα στην παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης προς όφελος των μαθητών.

Ανταπόκριση στο 1ο πεδίο
Ο Διευθυντής Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου ….

1.1 Σχεδιάζει και δίνει σαφείς κατευθύνσεις, ως επιστημονικός-παιδαγωγικός υπεύθυνος για τη λειτουργία του Σ.Ε.Κ., τέτοιες που ικανοποιούν τόσο γενικούς όσο και ειδικούς εκπαιδευτικούς-παιδαγωγικούς στόχους. Ενημερώνει για τον ετήσιο προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και δραστηριοποιεί το ανθρώπινο δυναμικό για την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων.  (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.2 Εποπτεύει την υλοποίηση και την τήρηση των προβλεπόμενων αποφάσεων και διαδικασιών σχετικά με την εκτέλεση του εκπαιδευτικού έργου, σε συνεργασία με τους Υπεύθυνους Τομέων Εργαστηρίων Σ.Ε.Κ. και τους οικείους Σχολικούς Συμβούλους (πχ., τήρηση βιβλίου ύλης, συνεργασία με τους διδάσκοντες για τον ορισμό των θεμάτων και των επιτηρητών των εξετάσεων, τη διεξαγωγή των προβλεπόμενων διαδικασιών αξιολόγησης των μαθητών κ.ά.)  (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.3 Προωθεί, σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων του Σ.Ε.Κ., το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή Προϊστάμενο Γραφείου και τους Σχολικούς Συμβούλους, την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο πλαίσιο του προγραμματισμού για αναβάθμιση των εκπαιδευτικών λειτουργιών και της αποτελεσματικότητας του  Σ.Ε.Κ. Αναλαμβάνει την ευθύνη για την οργάνωση  και τη λειτουργία σχετικών τμημάτων. (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.4 Αποτελεί πρότυπο και διαμορφώνει με τη στάση και τη συμπεριφορά του περιβάλλον υψηλών προδιαγραφών και αποδοτικότητας για την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων από μαθητές, εκπαιδευτικούς και την εκπαιδευτική κοινότητα, συνολικά. Ενθαρρύνει πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών και μαθητών. (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.5  Καλλιεργεί την ανάπτυξη θετικού παιδαγωγικού κλίματος και αρμονικών σχέσεων στη βάση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και του σεβασμού ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας. Αντιμετωπίζει, διαχειρίζεται και διευθετεί αντιπαραθέσεις που ανακύπτουν μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών κατά τρόπο που συμβάλλει στη διαπαιδαγώγηση ελεύθερων, υπεύθυνων, δημοκρατικών και ευαισθητοποιημένων πολιτών. Εισηγείται για θέματα που αφορούν μαθητές ασκούμενους στο Σ.Ε.Κ. προς στις σχολικές μονάδες από τις οποίες προέρχονται. (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.6 Συζητάει και μοιράζεται την εμπειρία και τη γνώση του με τους διδάσκοντες και την ιεραρχία για θέματα που αφορούν στην εφαρμογή των βέλτιστων σε κάθε περίπτωση εκπαιδευτικών πρακτικών, προγραμμάτων και δράσεων. Υιοθετεί ευέλικτες προσαρμογές, σε συνάρτηση πάντοτε με τον ετήσιο χρονοπρογραμματισμό, τις υπάρχουσες δυνατότητες και τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις και λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των μαθητών. (ένταξη νέων εργαστηρίων στον αντίστοιχο τομέα, υλοποίηση  προτάσεων του συλλόγου διδασκόντων για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών και μαθητών για κατασκευές εργαστηριακών ασκήσεων, συσκευών και οργάνων, που η κατασκευή τους υποβοηθά τους σκοπούς και τη λειτουργία των εργαστηρίων σε σχέση με μαθησιακούς στόχους κ.ά.} (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.7 Καθοδηγεί και ευαισθητοποιεί τους εκπαιδευτικούς του Σ.Ε.Κ., σε συνεργασία με τους αρμόδιους Σχολικούς  Συμβούλους, να ενεργούν βάσει της αρχής ότι κάθε μαθητής είναι ικανός να μάθει και ότι όλοι οι μαθητές μπορούν να ανταποκριθούν με την κατάλληλη υποστήριξη σε ένα πλαίσιο μάθησης υψηλών προδιαγραφών. Υποστηρίζει ενέργειες που αφορούν στην ανίχνευση και την αναζήτηση των ιδιαίτερων αναγκών και ικανοτήτων των μαθητών, καθώς και στην εφαρμογή εξατομικευμένης παιδαγωγικής προσέγγισης, εφόσον είναι απαραίτητο. Ενδιαφέρεται για τη δημιουργία ελκυστικού περιβάλλοντος μάθησης και κινήτρων παραμονής των μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό την αυτενέργειά τους ως προς τη μάθηση και τη συνεχή προσωπική τους εξέλιξη. ( πραγματοποίηση έκθεσης στο τέλος της σχολικής χρονιάς με έργα των μαθητών κ.ά.) (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.8 Ανταποκρίνεται με συνέπεια στα διδακτικά του καθήκοντα, σχεδιάζει και οργανώνει την εργαστηριακή διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών. Αξιοποιεί τις καταλληλότερες - σε σχέση με τις αντικειμενικές συνθήκες - προσεγγίσεις και μεθόδους διδασκαλίας και μεταδίδει με σαφήνεια και ορθότητα νέες έννοιες, με τρόπο ώστε να γίνονται κατανοητές από τους μαθητές και να συνδέονται  με προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες τους. ( Σ.Σ.)
1.9 Διαπιστώνει με διάφορους τρόπους το βαθμό κατανόησης και εμπέδωσης του περιεχομένου του μαθήματος. Αποσαφηνίζει βασικά θέματα και ανταποκρίνεται σε όλα τα ερωτήματα των μαθητών, μεριμνώντας παράλληλα για την κάλυψη μαθησιακών κενών. Προτρέπει και καθοδηγεί τους μαθητές στην αναζήτηση και διαχείριση ποικίλων πηγών πληροφόρησης, στην ανάληψη πρωτοβουλιών διερεύνησης, ανάλυσης και σύνθεσης στοιχείων και στην πραγματοποίηση δημιουργικών εργασιών, κατασκευών κ.ά. ( Σ.Σ.)
1.10 Αξιοποιεί αποτελεσματικά τα διαθέσιμα εποπτικά μέσα, το διδακτικό υλικό, εργαστηριακό εξοπλισμό, τεχνολογικά εργαλεία και εφαρμογές και άλλους εκπαιδευτικούς πόρους, για την ενίσχυση της εργαστηριακής διδασκαλίας του. Εξοικειώνει τους μαθητές στη χρήση των πόρων αυτών και την ανάπτυξη δεξιοτήτων στο πλαίσιο των εργαστηριακών μαθημάτων. ( Σ.Σ.)
1.11 Υποστηρίζει την  ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων στο πλαίσιο της διδασκαλίας και της σχολικής ζωής. Ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών σε δραστηριότητες που προωθούν τη συνεργατική μάθηση και τις αξίες του σεβασμού προς την προσωπικότητα και τις ιδέες των άλλων. Τους προτρέπει να ενεργούν ως πηγή γνώσεων και εμπειριών για τους συμμαθητές τους, να αναλαμβάνουν με αυτοπεποίθηση  πρωτοβουλίες και να στηρίζουν το ρόλο των άλλων μέσα στην ομάδα. (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.12 Μεριμνά, ως εκπαιδευτικός λειτουργός και ως Διευθυντής του Σ.Ε.Κ., για την αξιοποίηση όλων των μορφών αξιολόγησης των μαθητών, που προβλέπονται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, για τη γνωστοποίηση των αξιολογικών κριτηρίων στους μαθητές και τη διεξαγωγή ορθολογικών και τεκμηριωμένων κρίσεων σχετικά με την επίδοση και τη διαγωγή τους.(Π.Γ., Σ.Σ.)
1.13 Αξιοποιεί, σε συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων, δεδομένα ανατροφοδότησης από το επιτελούμενο εκπαιδευτικό έργο του Σ.Ε.Κ., λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις και τις ανάγκες των μαθητών.  Ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί και οφείλει να γνωρίζει την κατάσταση που επικρατεί στο Σ.Ε.Κ. Σε συνεργασία με τους αρμόδιους Σχολικούς Συμβούλους και τα Στελέχη της εκπαίδευσης, καθοδηγεί την αναπροσαρμογή παιδαγωγικών πρακτικών και εφαρμόζει βελτιωτικές παρεμβάσεις, ώστε να εκπληρωθούν οι τιθέμενοι εκπαιδευτικοί στόχοι. (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.14 Μεριμνά για την ενημέρωση του προσωπικού σε θέματα σχετικά με τις εξελίξεις της τεχνολογίας, και ειδικότερα σε αυτά που αφορούν στα εργαστήρια, σε συνεργασία με τους Σχολικούς Συμβούλους. (Π.Γ., Σ.Σ.)
1.15  Στηρίζει τη συνεργασία του Σ.Ε.Κ. και των σχολικών μονάδων με τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς της περιοχής., π.χ., για την πραγματοποίηση και την ανάδειξη του μορφωτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα επισκέψεων και εκδρομών των μαθητών σε τόπους και χώρους ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς, σε παραγωγικές επιχειρήσεις κ.ά. Ενημερώνει σχετικά τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή τον Προϊστάμενο Γραφείου. (Π.Γ., Σ.Σ.)


Για την αξιολόγηση του Διευθυντή Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου στο 1ο πεδίο, όλα τα κριτήρια, δηλαδή  1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 1.11, 1.12, 1.13, 1.14 και 1.15 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο και τα κριτήρια 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.11, 1.12, 1.13, 1.14 και 1.15 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Προϊστάμενο Γραφείου ή από το Διευθυντή Εκπαίδευσης, στην περίπτωση που δεν λειτουργεί Γραφείο.
Η έκθεση αυτοαξιολόγησης στο 1ο Πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.


β) Ορίζονται 12 κριτήρια για το 2ο Πεδίο: Τα Στελέχη της εκπαίδευσης επιδεικνύουν οργανωτική και διοικητική ικανότητα και ασκούν με συνέπεια , υπευθυνότητα και ευελιξία τα καθήκοντά τους.

Ανταπόκριση στο 2ο πεδίο
O Διευθυντής Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου .….

2.1 Καταρτίζει τον ετήσιο προγραμματισμό ενεργειών του Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου (Σ.Ε.Κ.), θέτοντας προτεραιότητες και στόχους σε συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων. Συντονίζει  και παρακολουθεί αποτελεσματικά την υλοποίησή τους. Καθορίζει τον αριθμό, το είδος και τους χώρους των εργαστηρίων κατεύθυνσης που θα λειτουργήσουν σε συνεργασία με τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων που εξυπηρετεί το Σ.Ε.Κ., τους υπεύθυνους τομέων εργαστηρίων Σ.Ε.Κ., το σύλλογο διδασκόντων και το προσωπικό των εργαστηρίων. (Π.Γ., Σ.Σ.)
2.2 Μεριμνά για τη σύνταξη και την ορθή λειτουργία του ωρολογίου προγράμματος των εργαστηρίων, την ανάθεση διδασκόμενων μαθημάτων και σχολικών δραστηριοτήτων και την ισότιμη κατανομή καθηκόντων (εφημερίας,  υπερωριακής διδασκαλίας, οργάνωση παρουσίασης εργασιών κάθε τομέα με εκθέσεις έργων κ.ά.) στα μέλη του συλλόγου διδασκόντων. Επιδεικνύει κατανόηση και κοινωνική ευαισθησία και ενημερώνει τους συναδέλφους του για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, θέτοντας ένα σαφές πλαίσιο συνεργασίας, στόχων και κοινής συναίνεσης, ώστε κάθε εκπαιδευτικός να συμβάλλει εποικοδομητικά ανάλογα με τις ικανότητές του, την εμπειρία του και το επιστημονικό του υπόβαθρο. Συντάσσει και γνωστοποιεί εσωτερικό κανονισμό του Σ.Ε.Κ., συμβατό με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ώστε η εκπαιδευτική κοινότητα να ενεργεί προς όφελος της ομαλής λειτουργίας του Σ.Ε.Κ. (Π.Γ.)
2.3 Λαμβάνει κατάλληλες αποφάσεις βασιζόμενες στην αναζήτηση και την ορθολογική θεώρηση όλων των απαιτούμενων πληροφοριών και παραμέτρων που σχετίζονται με τα ανακύπτοντα θέματα. (Π.Γ., Σ.Σ.)
2.4  Επιδεικνύει ικανότητα στο να αναλύει και να επεξεργάζεται πολύπλοκες πληροφορίες και στοιχεία και να εντοπίζει τα ουσιώδη στοιχεία που χαρακτηρίζουν και καθορίζουν την επίλυση διοικητικών, οργανωτικών και λειτουργικών προβλημάτων του Σ.Ε.Κ. (Π.Γ., Σ.Σ.)
2.5  Ενεργεί έγκαιρα και με ταχύτητα για την πρόληψη προβλημάτων και την αντιμετώπιση έκτακτων και απρόβλεπτων γεγονότων που παρακωλύουν ή διακόπτουν την ομαλή λειτουργία του Σ.Ε.Κ. (τροποποίηση ωρολογίου προγράμματος σε περιπτώσεις απουσίας εκπαιδευτικών, αντιμετώπιση ατυχημάτων, διευθέτηση συγκρούσεων επικοινωνιακού και κοινωνικού χαρακτήρα στο πλαίσιο της σχολικής ζωής κ.ά.), και εφαρμόζει εντελλόμενες αποφάσεις στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Εφαρμόζει, επίσης, άμεσα τις εντελλόμενες αποφάσεις πολιτικού σχεδιασμού για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. (Π.Γ.)
2.6 Γνωρίζει και εφαρμόζει την εκπαιδευτική νομοθεσία, ασκεί με συνέπεια και υπευθυνότητα τα καθήκοντά του, διασφαλίζοντας  την τήρηση και τη διεκπεραίωση των προβλεπόμενων νόμιμων διαδικασιών,  υπηρεσιακών εγγράφων και αρχείων (υπηρεσιακής αλληλογραφίας,   ελέγχου φοίτησης μαθητών, ανάθεσης τήρησης αρχείου εξοπλισμού των εργαστηρίων, σύνταξης προγράμματος εργαστηριακών εξετάσεων σε συνεργασία με τους Διευθυντές σχολικών μονάδων που εξυπηρετεί και διεξαγωγής των εξετάσεων, γνωστοποίησης υπερωριών προσωπικού Σ.Ε.Κ. στις σχολικές μονάδες για την κίνηση διαδικασίας πληρωμής κ.ά.). (Π.Γ.)
2.7 Εξασφαλίζει την αποτελεσματική συνεργασία με την ιεραρχία και τα αρμόδια στελέχη εκπαίδευσης για την απρόσκοπτη λειτουργία του διοικητικού μηχανισμού. Ενημερώνει τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων που εξυπηρετεί, τους Σχολικούς Συμβούλους, τον Προϊστάμενο Γραφείου και το Διευθυντή Εκπαίδευσης για  θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους και συμμετέχει σε συσκέψεις με αυτούς, επιδιώκοντας την απλούστευση των διαδικασιών και την άμεση εξυπηρέτηση των αναγκών του Σ.Ε.Κ. (Π.Γ., Σ.Σ.)
2.8 Συγκαλεί συνεδριάσεις του συλλόγου των διδασκόντων κατά τα προβλεπόμενα από το νόμο, συμμετέχει σε συλλογικά όργανα, στη σχολική επιτροπή του Σ.Ε.Κ., κτλ., και διασφαλίζει την ορθή και αποδοτική λειτουργία τους και το σεβασμό, την αποδοχή και την υλοποίηση των αποφάσεών τους. Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και καλής συνεργασίας, καθώς και στην αποτελεσματική  διευθέτηση κρίσεων και συγκρούσεων. (Π.Γ.)
2.9 Δημιουργεί προϋποθέσεις για την εποικοδομητική και αρμονική συνεργασία μεταξύ των μελών του προσωπικού (Υποδιευθυντή, Υπευθύνων τομέων Σ.Ε.Κ., υπευθύνων εργαστηρίων κατεύθυνσης, συλλόγου διδασκόντων και αρχιτεχνιτών και τεχνιτών). Λαμβάνει υπόψη του τις απόψεις τους και ενθαρρύνει τη συμμετοχή τους  στη διαμόρφωση προτάσεων και στην ανάληψη πρωτοβουλιών για τη βέλτιστη λειτουργία των εργαστηρίων, τον καθορισμό προτεραιοτήτων για το επόμενο σχολικό έτος, κ.ά. (Π.Γ., Σ.Σ.)
2.10 Αξιοποιεί ενδεδειγμένους και θεσμοθετημένους μηχανισμούς οργάνωσης, ελέγχου και εποπτείας των επιτελούμενων εργασιών και ενδοϋπηρεσιακής επικοινωνίας, π.χ. εκθέσεις Υπευθύνων Τομέων Σ.Ε.Κ. στο τέλος της σχολικής χρονιάς, αναφορές Υπευθύνων Τομέων Σ.Ε.Κ για την αναπλήρωση εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε εργαστήρια του Τομέα, όταν αυτοί απουσιάζουν. Προβαίνει με σύνεση στις προβλεπόμενες από τις κείμενες διατάξεις υπηρεσιακές ενέργειες, προκειμένου να διευθετούνται προβλήματα μη ανταπόκρισης των  διδασκόντων στις υποχρεώσεις και στα καθήκοντά τους. Π.χ., μη τήρηση ωραρίου διδασκαλίας, μη άσκηση εφημερίας κ.ά. (Π.Γ.)
2.11 Έχει την εποπτεία για την εφαρμογή των απαραίτητων μέτρων, όπως αυτά καθορίζονται από τις ισχύουσες διατάξεις, σχετικά με τις συνθήκες ασφάλειας και υγιεινής στους χώρους των εργαστηρίων και στους κοινόχρηστους χώρους, ώστε να προστατεύονται οι μαθητές, το προσωπικό και οι εγκαταστάσεις του Σ.Ε.Κ. και να διατηρείται η καθαριότητα του περιβάλλοντος χώρου του Σ.Ε.Κ. (Π.Γ.)
2.12 Εποπτεύει το βοηθητικό προσωπικό που διοικεί (διοικητικού υπάλληλοι, καθαρίστριες, τεχνίτες συντήρησης, νυχτοφύλακας κτλ.) και μεριμνά για την ικανοποιητική ανταπόκρισή τους στα καθήκοντά τους και για την ομαλή διευθέτηση θεμάτων σχετιζόμενων με τις εργασίες τους. (Π.Γ.)

Για την αξιολόγηση του Διευθυντή Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου στο 2ο πεδίο, τα κριτήρια 2.1, 2.3, 2.4, 2.7 και 2.9 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο και όλα τα κριτήρια, δηλαδή 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 2.10, 2.11 και 2.12 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Προϊστάμενο Γραφείου ή από το Διευθυντή Εκπαίδευσης, στην περίπτωση που δεν λειτουργεί Γραφείο.
Η έκθεση αυτοαξιολόγησης στο 2ο Πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.


γ) Ορίζονται 8 κριτήρια για το 3ο Πεδίο: Τα Στελέχη της εκπαίδευσης υιοθετούν πρακτικές και υλοποιούν διαδικασίες που συμβάλλουν στη βέλτιστη αξιοποίηση των εκπαιδευτικών πόρων (ανθρώπινων, υλικών και οικονομικών).

Ανταπόκριση στο 3ο πεδίο
O Διευθυντής Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου .….

3.1 Αναλαμβάνει την ευθύνη και την εποπτεία για τον προσδιορισμό των αναγκών, για την κατάρτιση του ετήσιου προϋπολογισμού, καθώς και για τις  επακόλουθες ενέργειες μέσω των οποίων θα εξασφαλισθούν οι απαραίτητοι οικονομικοί πόροι. Γνωστοποιεί έγκαιρα με έγγραφό του προς τον Προϊστάμενο του Γραφείου ή της Διεύθυνσης τις ανάγκες του Σ.Ε.Κ. σε διδακτικό προσωπικό και προτείνει τους υπευθύνους των εργαστηρίων κατεύθυνσης, μετά από εισήγηση του Υπεύθυνου του Τομέα,  για την έγκαιρη έναρξη των μαθημάτων. (Π.Γ., Σ.Σ.)
3.2 Έχει σαφή και συνολική αντίληψη της πραγματικότητας, κάνει ρεαλιστικές προβλέψεις, προνοεί για ενδεχόμενες έκτακτες ανάγκες και λαμβάνει αποφάσεις για οικονομικά θέματα με γνώμονα την επίτευξη βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων με τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα. (Π.Γ., Σ.Σ.)
3.3 Επιδεικνύει επιχειρησιακό πνεύμα και ευχέρεια επικοινωνίας και διαπραγμάτευσης στον οικονομικό  σχεδιασμό και  στην εξασφάλιση οικονομικών-υλικών πόρων. Διερευνά, αναζητά διεξοδικά και αξιοποιεί όλους τους δυνατούς τρόπους χρηματοδότησης και γενικότερα ενίσχυσης του Σ.Ε.Κ. που διοικεί. Υποβάλλει προτάσεις για νέο εργαστηριακό εξοπλισμό προς το ΥΠ.Ε.Π.Θ. ή προς κάθε άλλο αρμόδιο φορέα μέσω της Σχολικής Επιτροπής. Μεριμνά για τη διάθεση εργαστηριακού εξοπλισμού από δημόσιους ή άλλους φορείς ή οργανισμούς εποπτευόμενους από το δημόσιο, εφόσον είναι απαραίτητος για τις εκπαιδευτικές ανάγκες του Σ.Ε.Κ. (Π.Γ.)
3.4 Μεριμνά για τη δίκαιη αντιμετώπιση θεμάτων και την ορθολογική κατανομή οικονομικών πόρων στους τομείς που αφορούν στη λειτουργία του Σ.Ε.Κ., βάσει της τεκμηρίωσης προτεραιοτήτων που έχουν προσδιοριστεί και κατά τη συνεργασία του με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι προτεραιότητες αυτές αποτυπώνονται στην υποβαλλόμενη κατ’ έτος έκθεση προς την αρμόδια υπηρεσία, στην οποία συμπεριλαμβάνονται προτάσεις βελτίωσης των συνθηκών λειτουργίας των εργαστηρίων, έχοντας λάβει υπόψη τις εισηγήσεις των υπευθύνων τομέων Σ.Ε.Κ., υπευθύνων εργαστηρίων κατεύθυνσης και συλλόγου διδασκόντων κ.ά.) (Π.Γ.)
3.5 Παρακολουθεί, ελέγχει συστηματικά και τηρεί συνεπές αρχείο για τη διαχείριση των οικονομικών πόρων, ώστε να εφαρμόζονται με διαφάνεια, εγκυρότητα και μέσα στα απαιτούμενα χρονικά περιθώρια οι προβλεπόμενες διαδικασίες απορρόφησης, αξιοποίησης και απόδοσης των παραστατικών τους. (π.χ. Εποπτεύει τη διαμόρφωση και εξοπλισμό των εργαστηριακών χώρων ώστε να εξασφαλίζονται οι κατάλληλες διαστάσεις χώρων και ο εξοπλισμός με τα κατάλληλα μέσα εξαερισμού και πυρόσβεσης και με τα, σε ικανό αριθμό, εργαστηριακά όργανα. Συγκροτεί επιτροπές προμηθειών και παραλαβής εξοπλισμού ή άλλου υλικού και ελέγχει τις ενέργειές του. Εισηγείται στη Σχολική Επιτροπή για την εκποίηση ή παραχώρηση στον ΟΔΔΥ κατεστραμμένου εξοπλισμού και υλικών κ.ά.) (Π.Γ.)
3.6 Υποστηρίζει και δραστηριοποιεί την εκπαιδευτική κοινότητα για την ανάληψη και ολοκλήρωση δράσεων. Αντιμετωπίζει τα όποια προβλήματα ανακύπτουν κατά την εφαρμογή με στόχο την επίτευξη της μέγιστης δυνατής απορροφητικότητας διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων μέσω επιχειρησιακών, ευρωπαϊκών και άλλων προγραμμάτων. Υποβοηθά και στηρίζει μαζί με το σύλλογο διδασκόντων τη συνεργασία των σχολείων που εξυπηρετεί με τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς της περιοχής. (Π.Γ., Σ.Σ.)
3.7 Χρησιμοποιεί τεχνικές για τη στατιστική ανάλυση, τον απολογισμό, την αξιολόγηση και συγκριτική μελέτη δράσεων οικονομικού χαρακτήρα, για την εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την ωφελιμότητα των επιχειρούμενων δράσεων και ενεργειών με σκοπό τον αποδοτικότερο οικονομικό προγραμματισμό μελλοντικών δράσεων. (Π.Γ.)
3.8 Εποπτεύει και αναθέτει την συντήρηση και την επισκευή εργαστηριακού εξοπλισμού στο διδακτικό προσωπικό ή στους συντηρητές του Σ.Ε.Κ., ώστε να προλαμβάνονται οι φθορές και τα ατυχήματα. Μεριμνά και ελέγχει τους Υπεύθυνους Τομέων Σ.Ε.Κ. και τους υπεύθυνους εργαστηρίων κατεύθυνσης, για τη διενέργεια τακτικών ελέγχων των εργαστηρίων, την τήρηση βιβλίων συμβάντων κ.ά. για τη σωστή διατήρηση, συντήρηση και χρήση του εργαστηριακού εξοπλισμού. (Π.Γ.)

Για την αξιολόγηση του Διευθυντή Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου στο 3ο πεδίο, τα κριτήρια 3.1, 3.2 και 3.6   αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο και όλα τα κριτήρια, δηλαδή 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7 και 3.8 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Προϊστάμενο Γραφείου ή από το Διευθυντή Εκπαίδευσης, στην περίπτωση που δεν λειτουργεί Γραφείο.
Η έκθεση αυτοαξιολόγησης στο 3ο Πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

δ) Ορίζονται 8 κριτήρια για το 5ο Πεδίο: Τα στελέχη της εκπαίδευσης επικοινωνούν και συνεργάζονται συστηματικά και αποδοτικά με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας


Ανταπόκριση στο 5ο πεδίο
O Διευθυντής Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου .….

5.1 Διαθέτει ηγετικά προσόντα και ικανότητες αποτελεσματικής προφορικής και γραπτής επικοινωνίας. Καθοδηγεί και συνεργάζεται με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας επιδεικνύοντας ενδιαφέρον και αλληλεγγύη προς αυτά, με τρόπο που να δημιουργεί ενότητα και κύρος στη συλλογική λειτουργία του Σ.Ε.Κ. σε σχέση με τα σχολεία που εξυπηρετεί και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Εμπνέει κοινό εκπαιδευτικό όραμα και ενθαρρύνει την ενεργοποίηση και την αφοσίωση των εμπλεκομένων στην επίτευξη προόδου σε ό,τι αφορά στόχους προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας. (Π.Γ., Σ.Σ.)
5.2 Ενημερώνει το διδακτικό προσωπικό, και ιδιαίτερα τους νεότερους εκπαιδευτικούς, με σαφήνεια και πληρότητα για την εκπαιδευτική πολιτική, τους στόχους και το έργο του σχολείου. (Π.Γ.)
5.3 Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος που εμπνέει τη δημοκρατική συμπεριφορά των διδασκόντων και των μαθητών, την αποδοχή και εφαρμογή κανόνων για την υποδειγματική λειτουργία του σχολείου. Επιδιώκει, όπου είναι δυνατόν, τη συνδιαμόρφωση κανόνων με τη συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων και των μαθητικών κοινοτήτων και τη λήψη αποφάσεων με δημοκρατικές διαδικασίες, χωρίς να παραβιάζεται η αρχή των διακριτών ρόλων διδάσκοντος και διδασκόμενου. (Π.Γ., Σ.Σ.)
5.4 Συνεργάζεται με τον Υποδιευθυντή και τους διδάσκοντες ισότιμα και με πνεύμα αλληλεγγύης, τόσο σε επίπεδο συλλόγου διδασκόντων όσο σε επίπεδο ατομικό. Διατηρεί και ενισχύει τη συνοχή του συλλόγου διδασκόντων, καλλιεργεί και ενθαρρύνει τον αλληλοσεβασμό μεταξύ των εκπαιδευτικών και παρεμβαίνει για την άμβλυνση αντιθέσεων και τη διευθέτηση προβλημάτων, ώστε το εργασιακό περιβάλλον να έχει θετικό κλίμα και να ενισχύει την απόδοση των εκπαιδευτικών. (Π.Γ., Σ.Σ.)
5.5 Ενημερώνει συστηματικά, με τη συνεργασία του συλλόγου των διδασκόντων, τους μαθητές για τα θέματα που τους αφορούν σε σχέση με τη λειτουργία του Σ.Ε.Κ. και καλλιεργεί κλίμα κατανόησης και υπευθυνότητας. (Π.Γ., Σ.Σ.)
5.6 Φροντίζει, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες για τη συστηματική παροχή στα σχολεία από τα οποία προέρχονται οι μαθητές κάθε απαραίτητης ενημέρωσης των γονέων και κηδεμόνων για την πρόοδο των παιδιών τους, καθώς και για τη συνεχή αμφίδρομη επικοινωνία και συνεργασία προς αντιμετώπιση ενδεχόμενων αδυναμιών, μαθησιακών δυσκολιών, προβλημάτων φοίτησης, συμπεριφοράς κ.ά. (Π.Γ., Σ.Σ.)
5.7 Ανταποκρίνεται με υπευθυνότητα και επιδεικνύει υψηλό βαθμό επαγγελματισμού και αξιοπιστίας στις συναλλαγές και τις συνεργασίες του, ως νόμιμου εκπροσώπου του Σ.Ε.Κ., με την ιεραρχία (οικείο Προϊστάμενο Γραφείου, οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, οικείους Σχολικούς Συμβούλους, κτλ.), τη Σχολική Επιτροπή, τους φορείς που συνεργάζονται με το Σ.Ε.Κ. για εκπαιδευτικά προγράμματα (π.χ., Νοσηλευτικά Ιδρύματα για την πρακτική άσκηση μαθητών του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας), κ.ά. Γνωστοποιεί και παρουσιάζει το έργο του Σ.Ε.Κ. στην ευρύτερη κοινωνία. (Π.Γ.)
5.8 Παρέχει με υπευθυνότητα πληροφορίες σε κάθε πολίτη που έχει έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. (Π.Γ., Σ.Σ.)

Για την αξιολόγηση του Διευθυντή Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου στο 5ο πεδίο, τα κριτήρια 5.1, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6 και 5.8 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο και όλα τα κριτήρια, δηλαδή 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 5.7 και 5.8 αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον Προϊστάμενο Γραφείου ή από το Διευθυντή Εκπαίδευσης, στην περίπτωση που δεν λειτουργεί Γραφείο.
Η έκθεση αυτοαξιολόγησης στο 5ο Πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.

ε) Ορίζονται 10 κριτήρια για το 6ο Πεδίο: Τα στελέχη της εκπαίδευσης είναι σταθερά προσανατολισμένα στην προσωπική τους βελτίωση και στην επαγγελματική τους εξέλιξη

Ο  Διευθυντής Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου ….

6.1 Διαμορφώνει και εκπληρώνει πλαίσιο στόχων, προσαρμοσμένων στις προσωπικές του ανάγκες,  για τη βελτίωση των επαγγελματικών προσόντων και της εργασιακής απόδοσής του. Μεταφέρει και εφαρμόζει την εμπειρία του και τις νέες γνώσεις στην πράξη, στο Σχολικό Εργαστηριακό Κέντρο του οποίου προΐσταται. (Π.Γ., Σ.Σ.)
6.2 Κατέχει ή στοχεύει στην απόκτηση τίτλων σπουδών μετεκπαίδευσης (διδακτορικό δίπλωμα, μεταπτυχιακό τίτλο, μετεκπαίδευση δύο ετών, πτυχίο Σχολής Δημόσιας Διοίκησης), ιδιαίτερα όσον αφορά τη διοίκηση της εκπαίδευσης, για τον εμπλουτισμό των επιστημονικών-παιδαγωγικών γνώσεών του και τη βελτίωση της άσκησης του διοικητικού, παιδαγωγικού και καθοδηγητικού του έργου και των δεξιοτήτων του επικοινωνίας. (Π.Γ., Σ.Σ.)
6.3 Κατέχει ή στοχεύει στην απόκτηση άλλων τίτλων σπουδών (δεύτερο πτυχίο ΑΕΙ-ΤΕΙ, τίτλο σπουδών αναγνωρισμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, πτυχίο ή δίπλωμα μη πανεπιστημιακού  ιδρύματος κ.ά.), με στόχο τον εμπλουτισμό των επιστημονικών-παιδαγωγικών γνώσεών του και τη βελτίωση της άσκησης του διοικητικού, παιδαγωγικού και καθοδηγητικού του έργου και των δεξιοτήτων του επικοινωνίας. (Π.Γ., Σ.Σ.)
6.4 Έχει συμμετάσχει ή συμμετέχει σε προγράμματα επιμόρφωσης (ετήσια επιμόρφωση: ΣΕΛΜΕ, ΣΕΛΔΕ, ΠΑΤΕΣ, ΑΣΠΑΙΤΕ, εξάμηνη, τρίμηνη, ταχύρρυθμη επιμόρφωση), ιδιαίτερα όσον αφορά τη διοίκηση της εκπαίδευσης, με στόχο τον εμπλουτισμό των επιστημονικών-παιδαγωγικών γνώσεών του και τη βελτίωση της άσκησης του διοικητικού, παιδαγωγικού και καθοδηγητικού του έργου και των μεθόδων και δεξιοτήτων του επικοινωνίας. (Π.Γ., Σ.Σ.)  
6.5 Κατέχει ή στοχεύει στην απόκτηση πιστοποίησης όσον αφορά την επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες, με στόχο τον εμπλουτισμό των επιστημονικών-παιδαγωγικών γνώσεών του και τη βελτίωση της άσκησης του διοικητικού, παιδαγωγικού και καθοδηγητικού του έργου και των δεξιοτήτων του επικοινωνίας. (Π.Γ., Σ.Σ.)  
6.6 Κατέχει πιστοποιημένη γνώση ξένης γλώσσας ή στοχεύει στην απόκτησή της (Επάρκεια  ή Proficiency Αγγλικής γλώσσας ή αντίστοιχους τίτλους άλλων γλωσσών, First Certificate in English (Lower) ή αντίστοιχους τίτλους άλλων γλωσσών, Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας), με στόχο τον εμπλουτισμό των επιστημονικών-παιδαγωγικών γνώσεών του και τη βελτίωση της άσκησης του διοικητικού, παιδαγωγικού και καθοδηγητικού του έργου και των δεξιοτήτων του επικοινωνίας. (Π.Γ., Σ.Σ.)  
6.7  Ενημερώνεται για σύγχρονες εξελίξεις στην εκπαίδευση. Ανταλλάσσει απόψεις, πληροφορίες με συναδέλφους και αναζητεί τη στήριξη και την καθοδήγηση των αρμοδίων υπηρεσιακών στελεχών και φορέων, π.χ., του οικείου  Προϊσταμένου Γραφείου ή Διευθυντή Εκπαίδευσης κτλ., για τον εμπλουτισμό και την ενίσχυση του επιτελούμενου διοικητικού έργου, των οικείων Σχολικών Συμβούλων και των Διευθυντών ΤΕΕ που εξυπηρετεί το ΣΕΚ κτλ., για τη βελτίωση του επιτελούμενου επιστημονικού-παιδαγωγικού έργου. (Π.Γ., Σ.Σ.)
6.8 Έχει πραγματοποιήσει συγγραφικό έργο. Σε περίπτωση ομαδικής συγγραφής, το ποσοστό συμμετοχής του στελέχους πρέπει να αποδεικνύεται. Επίσης, έχει δημοσιεύσεις άρθρων του σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά, έχει εκπονήσει ερευνητικές εργασίες, κ.λ.π.. (Π.Γ., Σ.Σ.)
6.9 Παρακολουθεί και αξιολογεί τις παιδαγωγικές και διοικητικές παρεμβάσεις του, την προσωπική επαγγελματική του απόδοση και συμπεριφορά (αυτοαξιολογείται), την εφαρμογή νέων πρακτικών και καινοτομιών, κ.λ.π.. Επιδιώκει την ανατροφοδότηση από το εργασιακό του περιβάλλον και αξιοποιεί διαπιστώσεις και επισημάνσεις, προσωπικές και των άλλων (συναδέλφων, μαθητικών συμβουλίων, γονέων, κ.λ.π.) καθώς και τις πιθανές υποδείξεις του οικείου Προϊσταμένου Γραφείου ή Διευθυντή Εκπαίδευσης, για την αυτοβελτίωσή του. (Π.Γ., Σ.Σ.)  
6.10   Έχει πραγματοποιήσει ή/και εξακολουθεί να συμμετέχει ως μέλος κ.λ.π., σε επιστημονικές επιτροπές και ενώσεις, στην υλοποίηση δραστηριοτήτων, στην παρακολούθηση ή οργάνωση συνεδρίων και ημερίδων, στην πραγματοποίηση αυτοδύναμης διδασκαλίας σε Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ, στην εκπόνηση προτάσεων και μελετών, στην παραγωγή διδακτικού υλικού για τις ανάγκες ειδικών ή γνωστικά-κοινωνικά-πολιτιστικά διαφοροποιημένων ομάδων κ.ά., που συντελούν στην αναβάθμιση των εκπαιδευτικών και διοικητικών διαδικασιών. (Π.Γ., Σ.Σ.)


Για την αξιολόγηση του Διευθυντή Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου στο 6ο πεδίο, όλα τα κριτήρια, δηλαδή 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8, 6.9 και 6.10  αφορούν την αξιολόγηση που γίνεται από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο και την αξιολόγηση που γίνεται από τον Προϊστάμενο Γραφείου ή από το Διευθυντή Εκπαίδευσης, στην περίπτωση που δεν λειτουργεί Γραφείο.
Η έκθεση αυτοαξιολόγησης στο 6ο Πεδίο γίνεται με αναφορά σε όλα τα παραπάνω κριτήρια.