Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

Σχέδιο πρότασης αξιολόγησης εκπαιδευτικών (συνέχεια)



7. Αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών
1.Οι σκοποί της αυτοαξιολόγησης συνδέονται και ταυτίζονται με τους σκοπούς της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και ειδικότερα με αυτούς που συμβάλλουν στην ενίσχυση της αυτογνωσίας του ως προς την επιστημονική του συγκρότηση, την παιδαγωγική του κατάρτιση, τη διδακτική του ικανότητα, καθώς και στη βελτίωση της προσφοράς του στο μαθητή. Η αυτοαξιολόγηση είναι επίσης ουσιαστικό στοιχείο ανατροφοδότησης, το οποίο επιτρέπει στον εκπαιδευτικό το σχηματισμό θεμελιωμένης εικόνας για την απόδοσή του και την τεκμηρίωση του έργου που επιτελεί, με βάση τους επιμέρους αντικειμενικούς εκπαιδευτικούς και μαθησιακούς στόχους, όπως αυτοί περιγράφονται στα προγράμματα σπουδών, αλλά και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια που προσδιορίζουν τις ορθές παιδαγωγικές και επαγγελματικές πρακτικές.   
2.Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού συντάσσεται προαιρετικά από τον αξιολογούμενο, σύμφωνα με την παράγραφο  8 του κεφαλαίου 2 του παρόντος.
3. Η έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης πρέπει να προσανατολίζεται όχι στην θεωρητική έκθεση παιδαγωγικών και επιστημονικών αρχών βάσει των οποίων ενεργεί ως δάσκαλος και μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά σε τεκμηριωμένη αναφορά, με συγκεκριμένα ενδεικτικά παραδείγματα, περιστατικά, δραστηριότητες, αποτελέσματα αξιολόγησης κ.ά., στη διδασκαλία, έτσι όπως την πραγματοποιεί ή έχει πραγματοποιήσει καθώς και στο τι επιδιώκει μελλοντικά.
4. Ο αξιολογούμενος συντάσσει την έκθεση προσωπικής αυτοαξιολόγησης ως προς τα έξι πεδία αξιολόγησης. Η έκθεση έχει περιγραφικό χαρακτήρα  και  αναπτύσσεται το περιεχόμενό της σε καθένα από τα έξι πεδία του κεφαλαίου 4 του παρόντος, με αναφορά στα κριτήρια του κάθε πεδίου, όπως αυτά ορίζονται στο κεφάλαιο 5,  παρ. 2 του παρόντος, χωρίς αριθμητική βαθμολογία και σε σχέση με τις παρακάτω τέσσερις  ερωτήσεις:
α. Σχεδιασμός: Πόσο καλά έχω σχεδιάσει και προετοιμαστεί για να ανταποκριθώ στα κριτήρια του πεδίου;
β. Υλοποίηση: Κατά πόσο υλοποιώ αυτά που έχω σχεδιάσει έτσι ώστε να ανταποκρίνομαι στα κριτήρια του πεδίου;
γ. Αποτελέσματα- Αποδείξεις: Ποια είναι τα τεκμηριωμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα του εκπαιδευτικού μου έργου σε σχέση με τα κριτήρια του πεδίου;
δ. Βελτιώσεις: Κατά πόσο αξιολογώ, μαθαίνω από την πράξη και βελτιώνω την απόδοσή μου ώστε να ανταποκρίνομαι στα κριτήρια του πεδίου;
5. Για την σύνταξη  της έκθεσης προσωπικής αυτοαξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός αναφέρεται στις συγκεκριμένες διδασκαλίες που παρακολούθησε ο Σχολικός Σύμβουλος, αλλά και γενικότερα στο εκπαιδευτικό του έργο, έχοντας τη δυνατότητα να επισυνάψει στη  έκθεσή του όποια από τα τεκμήρια του κεφαλαίου 6 του παρόντος κρίνει σκόπιμο.

8. Αρχές για την επιτέλεση του αξιολογικού έργου
1.Ο Διευθυντής και ο Σχολικός Σύμβουλος έχουν, ως αξιολογητές, δικαίωμα και υποχρέωση αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με την διαδικασία που προβλέπεται.
 2. Η αξιολόγηση πρέπει να είναι απολύτως αντικειμενική και αμερόληπτη και να απορρέει από γεγονότα ή άλλα στοιχεία αντικειμενικώς ακριβή και όχι από υπόνοιες, σχόλια ή ασαφείς και μη αποδεδειγμένες πληροφορίες.
 3. Ο  αξιολογητής οφείλει:
α) Να παρακολουθεί το έργο των αξιολογουμένων και να ελέγχει εν γένει την απόδοσή τους.
β) Να λαμβάνει υπόψη του όλα τα στοιχεία που τίθενται υπόψη του και αφορούν τον αξιολογούμενο, ανεξάρτητα αν αυτά είναι ευμενή ή δυσμενή.
γ) Να αποβάλει κάθε αίσθημα συμπάθειας ή αντιπάθειας και να βαθμολογεί  ή να περιγράφει με ακρίβεια και αντικειμενικότητα.
δ) Να αιτιολογεί ειδικά, επαρκώς και εμπεριστατωμένα τις εκθέσεις αξιολόγησης που συντάσσει, με αναφορά στα ειδικότερα κριτήρια που τίθενται για το καθένα από τα έξι πεδία.
4. Κατά την αξιολογική διαδικασία, η συμπεριφορά του αξιολογητή απέναντι στον αξιολογούμενο πρέπει να διέπεται από ορισμένες αρχές, η τήρηση των οποίων διευκολύνει την ομαλή και ουσιαστικά παραγωγική πορεία της αξιολόγησης, δεδομένου ότι το κύριο στοιχείο αυτής είναι η διαπροσωπική επαφή αξιολογητή-αξιολογούμενου. Στοιχεία συμπεριφοράς, όπως η ευγένεια, η ηπιότητα και ο σεβασμός στους όρους ενός εποικοδομητικού διαλόγου, δημιουργούν ευνοϊκές προϋποθέσεις για την άσκηση του αξιολογικού έργου, βοηθώντας στη διαμόρφωση  ενός κλίματος ανοικτής, αβίαστης όσο και αποδοτικής επικοινωνίας. Ειδικότερα, ο αξιολογητής, εισερχόμενος στην αίθουσα και καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του εκεί, θα πρέπει :
α) Να είναι απερίσπαστος και αφοσιωμένος στο έργο του, συλλέγοντας προσεκτικά όλα τα στοιχεία που θα αξιοποιήσει στην πορεία της αξιολόγησης.
β) Να έχει διακριτική παρουσία στην αίθουσα, τόσο έναντι του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού, όσο και έναντι των μαθητών.
γ) Σε κάθε περίπτωση, να μην παρεμβαίνει στη διαδικασία του μαθήματος διακόπτοντας για διατύπωση σχολίου, γνώμης ή παρατήρησης σε οποιοδήποτε σημείο της διδασκαλίας ή του μαθησιακού πλαισίου, γενικότερα.
δ) Εάν και εφόσον επιθυμεί, ο αξιολογητής μπορεί να αξιοποιήσει τη δυνατότητα για μία πιο ελεύθερη προσωπική επαφή με τους μαθητές ή/και τον εκπαιδευτικό εντός της αίθουσας, με το πέρας της αξιολογικής διαδικασίας.
ε) Κατά την προσωπική του επαφή με τον αξιολογούμενο, ο αξιολογητής θα πρέπει να διακρίνεται από ευγένεια, ειλικρίνεια, σεμνότητα στη συμπεριφορά του, καθώς και σεβασμό στην προσωπικότητα του αξιολογούμενου. 

9. Εκπαιδευτικοί Σύμβουλοι: Ορισμός και έργο τους
1.Σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης δημιουργείται κατάλογος Εκπαιδευτικών Συμβούλων ανά ειδικότητα. Στον κατάλογο αυτόν περιλαμβάνονται τουλάχιστον δέκα Εκπαιδευτικοί Σύμβουλοι ανά ειδικότητα. Για τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εκτός των ειδικοτήτων, δημιουργείται ενιαίος κατάλογος.
2. Ο εκπαιδευτικός επιλέγει από τον κατάλογο τον Εκπαιδευτικό Σύμβουλο που επιθυμεί, με αίτησή του που υποβάλλεται στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης, εντός μηνός από την κοινοποίηση σ΄ αυτόν των εκθέσεων αξιολόγησης και της τελικής του βαθμολογίας. Εφόσον ο εκπαιδευτικός που έλαβε τελική βαθμολογία από 0-39 (ακατάλληλος), δεν υποβάλει αίτηση προκειμένου να επιλέξει Εκπαιδευτικό Σύμβουλο, επαναξιολογείται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του παρόντος κεφαλαίου, κατά το επόμενο έτος της υπηρεσίας του, χωρίς να προηγηθεί η διαδικασία της τετράμηνης παρακολούθησής του από Εκπαιδευτικό Σύμβουλο.  
3. Στον κατάλογο μπορούν να ενταχθούν εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α’ βαθμού, είτε μετά από πρόταση του αρμόδιου Σχολικού Συμβούλου ή του Συλλόγου Διδασκόντων, που αποφασίζει μετά από ψηφοφορία, είτε μετά από αίτηση του ίδιου του ενδιαφερομένου εκπαιδευτικού που επιθυμεί να ενταχθεί στον κατάλογο των Εκπαιδευτικών Συμβούλων. Οι προτάσεις και οι αιτήσεις αυτές κατατίθενται στον οικείο Προϊστάμενο Επιστημονικής – Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, ο οποίος εισηγείται στον αρμόδιο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, αφού ελέγξει αν στους υποψήφιους Εκπαιδευτικούς Συμβούλους  έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή του άρθρου 109 του ΥΚ για κάποιο από τα πειθαρχικά παραπτώματα του άρθρου 107 του ΥΚ. Ο κατάλογος των Εκπαιδευτικών Συμβούλων ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης και ανά ειδικότητα εγκρίνεται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης.
4. Κατά την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας σύνταξης καταλόγων Εκπαιδευτικών Συμβούλων, οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων και οι προτάσεις των Σχολικών Συμβούλων και των Συλλόγων Διδασκόντων, κατατίθενται μετά από Πρόσκληση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Μετά την πρώτη εφαρμογή, οι σχετικές αιτήσεις και προτάσεις υποβάλλονται από 1 μέχρι 30 Ιουνίου κάθε έτους.   
5. Οι κατάλογοι Εκπαιδευτικών Συμβούλων ισχύουν για ένα έτος και ανανεώνονται υποχρεωτικά κάθε έτος.
6. Έργο των Εκπαιδευτικών Συμβούλων είναι η ενίσχυση των αξιολογουμένων εκπαιδευτικών που βαθμολογήθηκαν «ακατάλληλοι» ή «μέτριοι» κατ΄ εφαρμογή της παραγράφου 5 του κεφαλαίου 3 του παρόντος, στο πλαίσιο της προσπάθειας εξάλειψης αδυναμιών του διδακτικού έργου που επισημάνθηκαν κατά την αξιολόγηση, έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να βελτιώσουν την προσφορά τους στους μαθητές.
6.Ο Εκπαιδευτικός Σύμβουλος συνεπικουρεί για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ημερολογιακών μηνών τον εκπαιδευτικό, παρέχοντάς του συμβουλές, χρήσιμο υλικό και κατευθύνσεις, ώστε να ανταποκριθεί στα κριτήρια αξιολόγησης των πεδίων, ειδικά δε αυτών στα οποία υστερεί περισσότερο. Δύναται δε, εφόσον το επιθυμεί ο εκπαιδευτικός, να παραδίδει ένα ή δύο, τουλάχιστον,  μαθήματα σε συνδιδασκαλία.
7.Ο κάθε Εκπαιδευτικός Σύμβουλος μπορεί, εφόσον επιλεγεί από τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς, να παρακολουθεί μέχρι τέσσερις εκπαιδευτικούς ταυτόχρονα. Το ωράριο του Εκπαιδευτικού Συμβούλου μειώνεται κατά οκτώ ώρες ανά μήνα, για κάθε εκπαιδευτικό που παρακολουθεί. Για τον κάθε Εκπαιδευτικό Σύμβουλο, το ωράριο κατανέμεται στις τρείς ή τέσσερις από τις πέντε ημέρες της εβδομάδας, ανάλογα με τον αριθμό των εκπαιδευτικών που παρακολουθεί..   
8. Μετά το πέρας του τετραμήνου κατά το οποίο ο Εκπαιδευτικός Σύμβουλος παρακολούθησε τον εκπαιδευτικό, ο τελευταίος επαναξιολογείται, τόσο από τον Διευθυντής της σχολικής μονάδας στην οποία υπηρετεί όσο και από τον οικείο Σχολικό Σύμβουλο. Οι σχετικές εκθέσεις αξιολόγησης συντάσσονται, υποβάλλονται και κοινοποιούνται με την ίδια διαδικασία, που προβλέπεται στα προηγούμενα άρθρα της παρούσας, από 1η μέχρι 31η Μαΐου του επομένου έτους της υπηρεσίας του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού. Εφόσον ο αξιολογούμενος εκπαιδευτικός βαθμολογηθεί και αυτή την φορά με τελική βαθμολογία από 0-39 (ακατάλληλος), ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 5 του άρθρου 16 του Ν. 1566/1985, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 5 παρ. 9 του Ν. 1824/1988.